خانه / خبرها / بیش‌از ۳۲۳ هزار تن در افغانستان بی‌جا شده‌اند

بیش‌از ۳۲۳ هزار تن در افغانستان بی‌جا شده‌اند

بحران بی‌جاشده‌گان داخلی در افغانستان به‌گونه‌یی نگران‌کننده جدی شده‌است و این روند در حال افزایش است. مارک بولدن، معاون فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید که تا اکنون بیش‌از ۳۲۳ هزار تن در افغانستان بی‌جا شده‌اند و انتظار می‌رود که این آمار تا پایان سال بیشتر شود.

آقای بولدن می‌گوید: «در داخل افغانستان ۳۲۳ هزار تن بی‎جا ‎شده‌اند و ارزیابی‌هایی که ما داریم تا پایان سال این آمار به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.»

از سویی هم، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در بخش حقوق بشر، از حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی می‌خواهد که معضل بی‌جاشده‌گان داخلی را باید جدی بگیرند.

چالوکا بیانی، کارشناس و گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در بخش حقوق بشر بی‌جاشده‌گان داخلی هنگامی از افغانستان دیدار می‌کند که در نتیجۀ جنگ‌ها شمار بی‌جاشده‌گان داخلی به‌گونۀ کم‌پیشینه افزایش یافته‌است.

چالوکا بیانی می‌گوید: «از حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی می‌خواهم که برای رسیده‌گی به مشکلات و نیازمندی‌های بی‌جاشده‌گان داخلی در افغانستان که شمار شان به هزاران تن می‌رسد توجه ویژه کند.»

او می‌افزاید: «وضع بی‌جاشده‌گان در افغانستان از بهر جنگ‌ها و درگیری‌های افزاینده روبه تغییر است. بی‌جاشدن در کشور طولانی‌تر می‌شود. مشکلات امنیتی سبب شده‌است که مردم تصمیم بگیرند که دیگر به خانه‌های‌شان بر نگردند. این مشکل نیاز به پاسخ‌های اضطراری از سوی دولت و شرکای بشری و توسعه‌یی بین‌المللی دارد و همچنان بسیج منابع برای توسعۀ پایدار و برای حل بی‌جاشده‌گان دایمی باید نیز جلب شود.»

آقای بیانی دربارۀ کودکان بی‌جاشده این‌گونه ابراز نگرانی می‌کند: «این مبالغه نیست که بگویم، یک نسل از اطفال بی‌جاشده از دست رفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است، زیرا از تعلیم محروم مانده‌اند؛ اطفال ۵۸ درصد نفوس بی‌جاشده‌گان را تشکیل می‌دهد.»

جنگ‌ها در کندز بسیاری از خانواده‌ها را ناگزیر به ترک خانه‌های‌شان کرده‌است و اکنون با نگرانی شب‌ها و روز‌های شان را می‌گذرانند.

در کنار این برخی‌از بازگشت‌کننده‌گان کشور از ایران و پاکستان نیز با بی‌سرنوشتی روبه‌رو استند و به باور سازمان ملل متحد، بی‌پروایی‌ها در برابر بی‌جاشده‌گان داخلی در افغانستان نگران‌کننده است.

۵۶ درصد بی‌جاشده‌گان داخلی را در افغانستان کودکان تشکیل می‌دهند – کودکانی که با نگرانی و با بی‌سرپناهی و نیز با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

از بهر رسیده‌گی به نیازمندی‌های بی‌جاشده‌گان داخلی ۱۵۰ میلیون دالر از جامعۀ جهانی درخواست شده‌است. سازمان ملل متحد می‌گوید که تا اکنون ۴۰ درصد از این درخواست پولی ‌به‌دست آمده‌است.

سازمان ملل متحد از طرف‌های درگیر می‌خواهد که به زنده‌گی غیر نظامیان نباید آسیب برسانند.

پنجشنبه ۲۹ میزان ۱۳۹۵
نوشته شده توسط Sharif Amiry

منیع : طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*