خانه / خبرها / حمله مهاجمان مسلح به مراسم عزاداری عاشورا در کارته سخی کابل

حمله مهاجمان مسلح به مراسم عزاداری عاشورا در کارته سخی کابل

چند مهاجم مسلح سه شنبه شب ۱۱ اکتبر مطابق ۲۰ میزان به مراسم عزاداری عاشورا در زیارت کارته سخی در غرب کابل حمله کردند. صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان میگوید که سه مهاجم مسلح در داخل زیارت به روی عزاداران آتش گشودند.در این حمله براساس نخستین گزارش‌های ارائه شده، حداقل ۱۴ نفر و از جمله یک کودک و یک مامور پلیس کشته شدند. در این حمله همچنین ۳۶ تن زخمی گردیدند. 
به گفته صدیق صدیقی دو تن از مهاجمان نیز در اثر حمله نیروهای امنیتی کشته شده اند و تلاش برای پیدا کردن مهاجم سوم ادامه دارد.

تلویزیون محلی طلوع گزارش داده است که پلیس در حال تخلیه زیارت کارته سخی از عزاداران است.

حمله سه شنبه شب نگرانی ها در مورد امنیت مراسم عزاداری روز عاشورا در کابل را افزایش داده است. همه ساله شمار زیادی از شیعیان افغانستان بخصوص در کابل در مراسم عاشورا شرکت می کنند.

از اوایل این هفته تهدیدات در زمینۀ حمله به مراسم عزاداری شیعیان در کابل بطور جدی مطرح شده و شماری از سفارت خانه های خارجی به همین دلیل فعالیت های خود را محدود کرده اند.

ظاهرا در پشت تهدید حمله به شیعیان افغانستان گروه دولت اسلامی یا داعش قرار دارد. این گروه مسئولیت حمله به تظاهرات روز ۲ اسد در دهمزنگ را که به کشته شدن ۸۴ نفر و زخمی شدن ۱۳۰ نفر منجر شد، به عهده گرفت.

شاهدان عینی در محل رویداد گفته اند که آنان صدای یک انفجار را نیز شنیده اند.

گزارش های وجود دارند که مهاجمان شماری از عزاداران را در داخل مزار به گروگان گرفته اند.

نیروهای امنیتی افغان ساحه را بروی ترافیک بسته اند.

وزارت صحت عامه میگوید که تاکنون ۳۸ زخمی این رویداد به شفاخانه های شهر کابل انتقال یافته اند که از این میان ۱۸ تن آنان خانم ها استند. دو تن از کودکان عزادار در میان زخمی شده گان استند.

در همین، ارگ ریاست جمهور ی با نشر خبرنامه ای حمله بر عزاداران را خلاف دستورات اسلامی خوانده و آن را محکوم کرده است.

در بخش از خبرنامه چنین آمده است:” با تأسف در حالیکه مردم مسلمان افغانستان در شب دهم ماه محرم مصروف برگزاری عزاداری شهادت نواسه حضرت محمد (ص)، حضرت امام حسین (رض) بودند از سوی افراد وابسته به گروه های تروریستی هدف حمله قرار گرفتند. ”

خبرنامه می افزاید:” این افراد که بنام اسلام دست به جنایت و کشتار بی رحمانه عزاداران امام حسین (رض)، در یکی از اماکن مقدس (زیارت سخی ) زدند، باورمند به هیچ یک از اصول دین مبین اسلام نمی باشند. این عمل نشانه آشکار از دشمنی آنان با وحدت میان پیروان مذاهب دین مبین اسلام در افغانستان می باشد. پیروان مذاهب در افغانستان در یک فضای کاملا مسالمت آمیز به سر برده و الگوی کم نظیری از همزیستی مذهبی در سطح کشورهای منطقه می باشند.”

خبرنامه می نگارد:”محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان ضمن تقبیح این عمل غیر انسانی، همدردی خود را با خانواده شهدا، مجروحان و عزاداران حسینی اعلام می کند. رئیس جمهور حمله به اماکن مقدس، زیارتگاه ها و افراد ملکی را نشانه واضحی از جنایت بشری دانسته و به مردم اطمینان می دهد که حکومت تمامی ظرفیت های خود را برای تأمین امنیت مراسم روز عاشورا بکار خواهد گرفت.

رئیس جمهور از علمای اهل تسنن و تشیع و پیروان مذاهب اسلامی در افغانستان می خواهد که با هوشیاری تمام توطئه های دشمنان وحدت و همدلی مردم افغانستان را شناسایی نموده و در برابر آن با قاطعیت موضع گیری کرده و به روشنگری برای مردم بپردازند.

رییس جمهور گفته است که حمله های تروریستی هرگز مانع برگزاری مناسبت های دینی، مذهبی و ملی که عامل وحدت و تعالی جامعه مسلمان افغانستان بوده نخواهد شد و بهتر از گذشته استمرار و تداوم خواهد یافت.

۱۲٫۱۰٫۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*