خانه / خبرها / درگیری ‘خانه‌به‌خانه’ در قندوز برای پنجمین روز ادامه دارد

درگیری ‘خانه‌به‌خانه’ در قندوز برای پنجمین روز ادامه دارد

گزارش‌ها از شهر قندوز در شمال افغانستان حاکی است که درگیری “خانه‌به‌خانه” بین نیروهای امنیتی و ستیزه‌جویان طالبان همچنان ادامه دارد.

روز جمعه، ۱۶ میزان/مهر، وزارت داخله افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای گفت که نیروهای امنیتی از شب گذشته، چند محله را در این شهر از تصرف گروه طالبان بیرون آورده و نبرد ‘خانه‌به‌خانه’ نیروهای دولتی و طالبان در قندوز ادامه داردشماری از نفرات دشمن، از جمله چند تن از فرماندهان این گروه را کشته‌اند.

براساس این اطلاعیه، والی خودخوانده طالبان در قندوز و شمار دیگری از مسئولان این گروه، از جمله مولوی حلیم، مسئول اطلاعاتی، قاری مالک مسئول نظامی و چند سردسته این گروه در این عملیات کشته شده‌اند.

محلاتی که براساس این اطلاعیه از طالبان پس گرفته شده عبارتند از “خواجه مشهد”، سه‌راهی خان‌آباد، “شرشره” و اطراف شرکت لبنیات.

یک منبع نزدیک به محمدقسیم جنگل باغ، فرمانده پلیس قندوز به بی‌بی‌سی گفت که شماری از محلات در شمال، شرق و جنوب شهر قندوز از تصرف طالبان خارج شده اما با وجود این، درگیری‌های پراکنده بین نیروهای امنیتی و طالبان همچنان در این محلات ادامه دارد.

به گفته این منبع، ستیزه‌جویان طالبان هنوز هم در برخی خانه‌ها سنگر گرفته و از ساکنان خانه‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند که باعث کندی عملیات نظامی و پیشروی نیروهای دولتی شده است.

براساس اظهارات این مقام پلیس قندوز، درگیری تقریباً در بیشتر مناطق شهر ادامه دارد، هرچند در برخی مناطق درگیری شدت بیشتری دارد و در برخی مناطق فقط صدای تیراندازی پراکنده شنیده می‌شود.

منابع رسمی آمار کشته‌شدگان شورشی از آغاز درگیری تا امروز را حدود ۱۳۰ نفر و تلفات نیروهای امنیتی را بسیار کم‌تر از این گزارش کرده‌اند.

منابع دولتی از اعزام نیروهای تازه‌نفس از کابل به قندوز خبر داده‌اند، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته است که یک ستون تدارکاتی نیروهای دولتی در مسیر قندوز در بغلان به آتش کشیده شده است. پلیس قندوز این اظهارات را رد کرده و گفته است که تنها یک کامیون آتش گرفته است.

چرا ژنرال دوستم به قندوز نرفت؟
از سوی دیگر، عنایت‌الله بابر فرهمند، رئیس دفتر ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری در صفحه کاربری خود در فیسبوک نوشته که اشرف غنی، رئیس جمهوری به ژنرال دوستم اجازه نداده است برای مدیریت جنگ به قندوز سفر کند.

او افزوده از زمانی که آقای غنی برای شرکت در کنفرانس بروکسل، به خارج از کشور رفت، ژنرال دوستم با به دست گرفتن سرپرستی ریاست جمهوری، فرماندهی جنگ قندوز را هم در دست داشته است.

آقای فرهمند نوشته که ژنرال دوستم در دو شب و سه روز گذشته در حال آماده باش برای سفر به قندوز بوده، ولی رئیس جمهوری به او اجازه نداد که به قندوز برود و حتی “تماس‌های تلفنی او را بی‌پاسخ گذاشت”.

دیروز تاج‌محمد جاهد، وزیر داخله/کشور به قندوز رفت و ژنرال مرادعلی مراد، معاون رئیس ستاد ارتش هم از قبل در قندوز به سر می‌برد.

اظهارات والی قندوز
در همین حال، اظهارات تازه اسدالله عمرخیل، والی قندوز در مورد تلفات غیرنظامیان، واکنش‌های بسیاری را در محافل رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی در افغانستان برانگیخته است.

آقای عمرخیل به خبرنگاران گفته است که “فرمان مرگ مردم قندوز از جانب پروردگار صادر شده” و به شلیک گلوله از سوی گروه طالبان ربطی ندارد.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این اظهارات والی قندوز را غیرمسئولانه و بی‌خبری او از مسئولیت یک مقام ارشد دولتی دانسته‌اند.

ناتوانی نیروهای دولتی در جلوگیری از ورود طالبان به خیابان‌های شهر قندوز، به طور کلی انتقادهای زیادی را علیه حکومت وحدت ملی برانگیخته است.

طالبان کوشیدند همزمان با برگزاری کنفرانس بروکسل، حملات تهاجمی خود را در ولایت‌های قندوز، بغلان، هلمند، فراه و برخی مناطق دیگر کشور شدت بخشند و این کنفرانس را تحت‌الشعاع قرار دهند.

۰۷٫۱۰٫۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*