خانه / خبرها / نشست تساوی جنسیت در بروکسل
نشست تساوی جنسیت در بروکسل حمایت از حقوق زنان

نشست تساوی جنسیت در بروکسل

محمد اشرف غنی رییس جمهور در نشست تساوی جنسیت در بروکسل به جامعه جهانی اطمینان داد که حکومت افغانستان برای توانمند سازی زنان ، برنامه های جامع و نظامندی را روی دست گرفته است.

محمد اشرف غنی  امروز سه شنبه چهارم اکتوبر در نشست تساوی جنسیت در بروکسل پایتخت بلجیم تاکید کرد که حکومت افغانستان برنامه حمایت از حقوق زنان را با قاطعیت دنبال خواهد کرد.
او با بیان این مطلب که زمانی یک کشور آباد می‌شود که مرد و زن هردو رشد و ترقی کنند گفت:”ما به خواسته ها و نیازمندی های زنان، احترام قایل هستیم”.

محمد اشرف غنی، در بیانیه خود  گفت که زنان افغان برای رشد و توانمندی سازی شان نیازمند خیرات و صدقه نبوده ، بلکه به حمایت های قاطع و هدفمند  نیازمند هستند .

او اظهار داشت که برنامه میثاق ملی؛ اولین برنامه ای در تاریخ افغانستان است که در آن حقوق زنان و مردان مساوی در نظر گرفته شده است.

رییس جمهور به کاهش مرگ و میر زنان و کودکان اشاره کرد و گفت:” ما ضرورت داریم تا ارایه خدمات صحی را برای زنانِ افغان افزایش دهیم”.

آقای غنی ، بیان داشت که حکومت افغانستان در نظر دارد تا زمینه آموزش های مسلکی را به گونه اساسی برای زنان، مساعد سازد و برای صنایع دستی آنان در بازارهای جهانی کمک نمایند .

وی تاکید نمود که حکومت افغانستان موظف است تا راه‌های قانونی را برای رسیدن زنان به حقوق‌شان جستجو کند.

آقای غنی  گفتند :”چالش ها و مشکلات اساسی و بزرگی فراروی رشد توانمندی زنان وجود دارد”.

و “باور دارم که زنان افغان می توانند مانع ها را از راه خود بردارند”.

رییس‌جمهور گفت: «حکومت در برنامه توسعه‌ای جدیدش در ساختار شوراهای انکشافی روستاها، سهم زنان را مساوی و پنجاه ـ پنجاه در نظر گرفته است.

در بخش چالش‌ها، آقای غنی گفت که فرهنگ مرد سالارانه در حکومتش، هنوز حاکم است و او اگر زنی را در پستی در نظر دارد بگمارد، بقیه نمی‌خواهند که این زن وارد حکومت شود.

هم‌چنان فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانش گفت که تغییرات در افغانستان، در عرصه حقوق زنان واقعا قابل لمس است.

آقای موگرینی گفت تقویت جایگاه زنان، تنها از دید حقوق بشری و عدالت مطرح نیست، بلکه این مساله یک بحث گسترده و جدی اقتصادی و توسعه‌ای است.

برنامه روز نخست کنفرانس بروکسل به «تقویت حقوق زنان و جستجوی راهکارهای انکشاف اقتصادی و اجتماعی بانوان» اختصاص داشت .

کنفرانس بين المللى بروکسل در مورد افغانستان، امروز سه شنبه ۱۳ میزان  مطابق جهارم اکتوبر در پايتخت بلجيم آغاز گردید.

نشست بروکسل به رياست مشترک اتحاديه اروپا و افغانستان، و با اشتراک هفتاد وزير خارجه و مقام هاى ٣٠ موسسۀ بين المللى، در پایتخت بلجیم برای دو روز برگزار می شود.

مقام هاى افغان گفته اند انتظار دارند که جامعۀ جهانى در نشست بروکسل، تا چهار سال آينده متعهد به بيش از ۳.۵ میلیارد دالر کمک سالانه به افغانستان شوند.

۰۴٫۱۰ ۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*