خانه / خبرها / میانجیگری سازمان ملل در تنش پاکستان با هند
تنش پاکستان با هند

میانجیگری سازمان ملل در تنش پاکستان با هند

تنش پاکستان با هند

پاکستان از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا کمک نماید که از تنش بین این کشور و هند برسر مسئله کشمیر جلوگیری شود.

در همین حال، پس از حملات هند بر منطقه تحت کنترول پاکستان، سازمان ملل خواهان خویشتنداری این دو کشور شده است.

ملیحه لودهی، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد روز جمعه پس از دیدار با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در نیویورک به خبرنگاران گفت: «این لحظه حساسی برای منطقه است».

او همچنان گفت: «اگر بخواهیم از یک بحران جلوگیری کنیم، زمان آن رسیده که بان کی مون قویا مداخله نماید؛ چرا که ما می بینیم بحران در حال شکل گرفتن و تشدید است».

تنش های اخیر بین دو کشور مجهز به سلاح اتومی هنگامی شدت گرفت که حکومت هند جنگجویانی را که در خاک پاکستان موقعیت دارند، متهم کرد که اوایل ماه روان میلادی به یک پایگاه این کشور در کشمیر حمله کردند و ۱۸ سربازش را کشتند.

در طرف مقابل، لودهی هند را متهم به ایجاد “شرایطی کرده که صلح و امنیت منطقوی و بین المللی را با تهدید روبرو می کند”.

شتیفان دوژریک، سخنگوی سازمان ملل نیز گفته است که دبیرکل سازمان ملل “از همه پیشنهادات و ابتکارات برای کاهش تنش استقبال می کند”. او همچنان افزود که آقای بان “با نگرانی زیادی” اوضاع را پیگیری می نماید.

دوژریک توضیح داد که “ماموریت نظارت نظامی سازمان ملل” موسوم به (UNMOGIP) گزارش هایی درباره نقض آتش بس در طول خط کنترول (مرز) بین دو کشور را بررسی می کند. او گفت: «این ماموریت تاکنون مستقیما هیچ گونه آتشباری را در خط کنترول در ارتباط با واقعه اخیر مشاهده نکرده است».

“بحران بین دو همسایه اتومی”

لودهی طی هفته اخیر با گرارد فان بوهمن، رئیس شورای امنیت از کشور نیوزیلند دیدار کرد و از این شورا خواست تا از نزدیک اوضاع را زیرنظر داشته باشد. لودهی گفت: «این یک بحران بین دو همسایه اتومی است. این بسیار خطرناک است».

روز جمعه، نواز شریف نخست وزیر پاکستان گفت که هند بدون کدام تحریکی، از آن سوی خط مرزی آتش گشوده است و دو سرباز را در منطقه کشمیر تحت کنترول پاکستان کشته است. دفتر نخست وزیر پاکستان در بیانیه ای پس از نشست کابینه در روز جمعه گفت: «کابینه همراه با نخست وزیر کاملا ادعای هند را در مورد انجام “حملات هوایی هدفمند” رد می کند».

وزارت خارجه ایالات متحده نیز گفته که واشنگتن وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارد و خواهان “آرامش و خویشتنداری” هر دو کشور شده است. ایالات متحده گفته است که نمی خواهد شاهد تنش بین این دو کشور مجهز به سلاح اتومی باشد. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است: «کشورهای مجهز به سلاح اتومی مسئولیت روشنی دارند که به خاطر این توانایی خود، خویشتندار باشند».

۰۱٫۱۰٫۲۰۱۶

منبع : دویچه ویلی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*