خانه / خبرها / پیشرفت های افغانستان در سیاست خارجی
پیشرفت های افغانستان در سیاست خارجی

پیشرفت های افغانستان در سیاست خارجی

با همه فراز و نشیب‌های کار حکومت وحدت ملی، حکومت می‌گوید که سیاست خارجی افغانستان، از دو سال بدین سو، در مسیر درستی به پیش رفته است.

مسیری که به باور آگاهان، کابل را، به دستاوردهای بزرگی، از جمله برخورد یک سان جهان، در برابر پاکستان رسانده است.

معاون سخنگوی رییس جمهور می‌گوید که روابط افغانستان در این دو سال جز از پاکستان با تمامی کشور‌ها رو به گسترش بوده است.

گسترش روابط با واشنگتن، بزرگترین دستاورد کابل، در دو سال اخیر بوده است. روابطی که در حکومت پیشین، با فراز و نشیب های‌ عمیقی به همراه شده بود.

در این میان، حکومت وحدت ملی، برای جلب همکاری بیشتر کشورهایی چون روسیه و چین نیز کوشید است؛ چیزی که در سال‌های پیش، همواره مایه نگرانی واشنگتن و متحدان دیگر کابل بود.

حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس جمهور، گفت: «نشان دهنده این است که اففانستان دیگر کشوری در حال انزوا نیست؛ بل در محور توجه تمام کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی قرار دارد.»

حکمت الله شهباز، استاد دانشگاه، گفت: «از این که ما یک پیمان امنیتی با امریکا داشته باشیم، پس روابط خوب‌تری هم می‌توانیم با روسیه ایجاد کنیم، روابط خوب‌تری می‌توانیم با چین هم ایجاد کنیم و به همین گونه، روابط خوب‌تری هم می‌توانیم با هند ایجاد کنیم.»

و اما، از همه مهم‌تر، برخورد با آنچه بود که سیاست‌های دوپهلوی پاکستان در برابر افغانستان گفته می‌شود؛ چیزی که از سال‍‌ها پیش، کابل به دنبالش بود و به آن نمی‌رسید.

هادی میران، آگاه روابط جهانی، گفت:«حکومت وحدت ملی تلاش کرد در آغاز که صداقت دولت پاکستان را نسبت به ادامه همکاری با دولت افغانستان مورد محک قرار بدهد؛ ولی معلوم شد که دولت پاکستان صادق نیست و به همین گونه (کابل) پس از آن تلاش‌های بسیار گسترده‌یی اجماع بین المللی علیه پاکستان به وجود بیاید.»

در این هفته، کشورهای کمک کننده به افغانستان، در نشستی در بروکسل، روی ادامه این کمک‌های شان، برای چهار سال آینده، تصمیم می‌گیرند.

کابل، در این نشست، باید دستاوردهای دو ساله‌اش را به رخ جهانیان بکشد و به باور آگاهان، در این میان، سیاست خارجی افغانستان، از موفق‌ترین برنامه‌های حکومت وحدت ملی دانسته خواهد شد.

شنبه ۱۰ میزان ۱۳۹۵
نوشته شده توسط Tamim Hamid

منبع : طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*