خانه / خبرها / مصونیت قضایی به اعضای حزب اسلامی

مصونیت قضایی به اعضای حزب اسلامی

متن نهایی تفاهم نامه میان حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در دسترس طلوع نیوز قرارگرفت.

دراین تفاهم نامه حکومت افغانستان با گلبدین حکمتیار توافق کرده است که در بدل برقراری آتش بس، به او و دیگر رهبران حزب اسلامی مصونیت قضایی می دهد.

این تفاهم نامه که سه فصل و بیست وچهارماده دارد، قراربود که در بیست و یکم ماه سنبله، نخست میان شورای عالی صلح و هیئت حزب اسلامی و پس از آن از سوی رئیس جمهور و گلبدین حکمتیار امضاء شود، اما شورای عالی صلح می گوید که این تفاهم نامه تا دو روزی دیگر امضا خواهد شد.

بربنیاد این تفاهم نامه حکومت افغانستان تعهد کرده است که پس از امضای آن، حکومت افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهد تا تمامی تحریم ها را بر حزب اسلامی گلبدین حکمتیار برطرف کند.

دربخش دیگری این تفاهم نامه تعهد شده است زمینه برای فعالیت های سیاسی حزب اسلامی در تمامی بخش های کشور فراهم می شود و نیز اعضای این حزب می توانند در تمامی انتخابات ها اشتراک کند و نیز آنان در بخش های گونه گون حکومت گماشته شوند.

در ماده دهم این تفاهم نامه توافق شده است که رهبری حزب اسلامی می تواند دو یا سه محل را برای بودو باش خود انتخاب کند و هزینه و امنیت آن باید از سوی حکومت تأمین شود.

در ماده یازدهم این تفاهم نامه تعهد شده است که حکومت افغانستاان مصونیت قضایی رهبر و اعضای حزب اسلامی را تضمین می کند و نیز برای رهایی زندانیان این حزب بی درنگ اقدام می کند.

در بدل این توافق حکومت افغانستان، حزب اسلامی توافق کرده است که تمامی فعالیت ها و تشکیلات نظامی اش را منحل می کند و نیز اسیرانی که در بند استند، رها می کند.

این حزب هم چنان توافق کرده است که با امضای این سند، هیچ گونه رابطه یی با گروه های هراس افگن و سازمان های مسلح غیرقانونی نمی داشته باشد.

دوطرف هم چنان توافق کرده اند تا یک کمیسیون مشترک با صلاحیت را برای عملی ساختن این تفاهم نامه ایجاد می کنند.
سه شنبه ۳۰ سنبله ۱۳۹۵
نوشته شده توسط TOLOnews.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*