خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / فرهاد دریا جایزه بزرگ جشنواره «دف – باما» را به‌دست آورد

فرهاد دریا جایزه بزرگ جشنواره «دف – باما» را به‌دست آورد

فرهاد دریا، آوازخوان صاحب‌نام کشور، جایزه (International Music Icon Award) در جشنواره بزرگ «دَف-باما» را از آن خود کرد.
«دف ‌- باما» از جشنواره‌های بزرگ موسیقی در اروپا است و جایزه‌های آن، به کسانی تعلق می‌گیرد که علاوه بر کشور خود، مرزها را شکستانده و فراتر از مرزهای کشور خود اثرگذار بوده‌اند.
فرهاد دریا این جایزه را اخیرا در هامبورگ آلمان، در میان استقبال بیش از ۵۰۰۰ تماشاگر از کشورهای مختلف دریافت کرده است.
فرهاد دریا پس از دریافت این جایزه، آن‌ را حاصل مردمی دانست که به گفته او از اعماق انفجار و انتحار و مرگ‌های تدریجی تا این‌جا، حمایتش کرده‌اند.
فرهاد دریا که سال گذشته نیز تندیس «هنرمند افسانوی» را به‌دست آورد، در صحبتی کوتاه در مراسم دریافت این جایزه گفت : «من نه هنرمند افسانوى‌ام و نه اسطوره و این القاب و صفات به ملتى باید داده شود که دهه‌ها شده از اعماق انفجار و انتحار و مرگ‌هاى تدریجى، هنوز هم لبخند مى‌زنند و هنوز هم فرهاد دریاها را حمایت می‌کنند.»
فرهاد دریا تا کنون علاوه بر انجام فعالیت‌های هنری به‌دلیل فعالیت‌های صلح‌جویانه و بشردوستانه‌ی خود نیز جایزه‌های متعددی را به‌دست آورده است. او در سال ۲۰۰۳ میلادی در افغانستان به‌عنوان بهترین آوازخوان انتخاب شد و در سال ۲۰۰۵ میلادی همین عنوان را در دنمارک به دست آورد. آلبوم او به نام «هه» در سال ۲۰۰۶ میلادی بهترین آلبوم هنری سال انتخاب شد و در سال ۲۰۰۹ دوباره عنوان هنرمند برتر سال را به‌دست آورد.
او در خلال این سال‌ها، یک‌بار نیز جایزه حقوق بشر را در سال ۲۰۰۷ به‌دست آورد.
فرهاد دریا از اثرگذارترین هنرمندان طی دست‌کم ۳ تا ۴ دهه اخیر در افغانستان بوده است. آقای دریا به‌دلیل فعالیت‌های خیرخواهانه و وطن‌پرستانه‎اش در سال ۲۰۰۶ میلادی، به عنوان سفیر حسن نیت و صلح برای افغانستان انتخاب شد.
دریا از خوانندگانی است که افزون بر فعالیت‌های هنری، دغدغه‌ی فعالیت ضدجنگی و تلاش‌های نکوهش‌گرانه در برابر نابه‌سامانی‌های موجود در افغانستان، همواره برای اثرگذاری در روند صلح واداشته است. او را این دغدغه‌ها، به سمت فعالیت‎های خیرخواهانه سوق داده است.
او طی فعالیت‌های بشردوستانه‌اش، موسسه‌ای به نام “کوچه” را ترتیب داده که به جمع‌آوری و فراهم‌آوری زمینه‌ی سوادآموزی کودکان بی‌سرپرست می‌پردازد.
فرهاد دریا از سوی سازمان ملل‌متحد به‌عنوان «بهترین مدل نسل کنونی افغانستان» شناخته شده و بارها خودش تاکید کرده است که به مرزبندی باور ندارد.
دریا در افغانستان، ایران، تاجیکستان، ازبیکستان و برخی دیگر از کشورها هواداران فراوانی دارد.
دریا در آستانه برگزاری «تور بزرگ هنری
فرهاد دریا» در گفتگو با روزنامه ۸صبح می‌گوید که قرار است یک تور بزرگ هنری را به هدف معرفی «رخ شایسته‌تر افغانستان»، «تامین روابط بیشتر با دوست‌داران هنر» و پاسخ به «تقاضای هواخواهانش» برگزار کند.
به گفته‌ی آقای دریا این تور هنری با تورهایی که در گذشته انجام یافت، کمی متفاوت خواهد بود.
عمده‌ترین تفاوت به گفته وی این‌جا است که این‌بار بیشتر خواسته‌ی موسیقى را نه تنها به‌عنوان یک سرگرمى، بل‌که به‌عنوان یک موتور حرکت‌دهنده اندیشه به‌کار ببرد.
فرهاد دریا می‌گوید به همین دلیل تصمیم گرفته بخشى از عواید این تور را براى خرید «سولر»، کتاب و چراغ برای چند مکتب دخترانه در ولسوالى «وَرَس» ولایت بامیان اختصاص دهد.
این حرکت جدید آقای دریا، «کتاب و چراغ» نام دارد و قرار است این حرکت به چند ولایت دیگر کشور نیز گسترش یابد.
فرهاد دریا می‌گوید: «براى تمویل برنامه‌ى «کتاب و چراغ» از هیچ شنونده، دوست‌دار و از هیچ موسسه‌اى اعانه و یا کمک جمع‌آورى نخواهد کرد و قرار نیست شنونده‌هایش در کنسرت‌ها اعانه بدهند. وی می‌گوید که تمام مصارف آن را خودش و همکارانش به عهده مى‌گیرند.
با آن‌هم فرها دریا می‌گوید که توقعش از اشتراک کنندگان کنسرت‌ها، تنها اشتراک وسیع‌ترشان است تا بتوانند بیشتر کمک کنند.
این تور که به‌تازگی از هامبورگ در آلمان شروع شده و قرار است تا ۱۰ دسمبر در آسترالیا، نیوزیلاند، سویس، چند شهر دیگر آلمان، کانادا، امریکا و انگلستان ادامه یابد.

پنج شنبه ۱۸ سنبله ۱۳۹۵

هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*