خانه / خبرها / یک میلیارد دلار کمک بلاعوض هند به افغانستان

یک میلیارد دلار کمک بلاعوض هند به افغانستان

هند اعلام کرده است که یک میلیارد دلار به افغانستان به صورت بلا عوض کمک می‌کند.

این تعهد جدید دولت هند در جریان سفر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به این کشور اعلام شده است.

تفاهم‌نامه‌ای این کمک جدید هند در حضور نارندرا مودی، نخست وزیر هند و اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در دهلی نو میان اکلیل حکیمی، وزیر مالیه/دارایی و سوشما سواراج وزیر خارجه هند امضا شد.

براساس بیانیه مشترک منتشر شده از سوی دو کشور، قرار است از این کمک برای ایجاد ظرفیت در بخش‌های آموزش و پرورش، بهداشت، زراعت، انرژی و زیربناها در افغانستان استفاده شود.

دو کشور همچنین قرارداد استرداد مجرمین را امضا کردند.

رهبران هند و افغانستان همچنین در اظهارات‌شان خواهان پایان حمایت، تمویل و پناه دادن کشورها به جنگجویانی شدند که در این دو کشور موجب خشونت می‌شوند.

هرچند آنها از کشور خاصی نام نبردند اما در گذشته هر دو کشور پاکستان را متهم به حمایت از شورشیان بنیادگرا کرده‌اند.

کابل در سال‌های اخیر به دلیل آنچه ادامه حمایت پاکستان از تروریسم می‌خواند، رابطه خود با هند را بیش از پیش گسترش داده است.

کمک هند برای توسعه افغانستان
هند، پنجمین کمک کننده بزرگ به افغانستان و یکی از حامیان اصلی دولت افغانستان است.

این کشور از سال ۲۰۰۱ تا کنون ۲ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است.

نخست وزیر هند در ماه جون/ژوئن گذشته از کابل دیدار کرد و پروژه ۳۰۰ میلیون دلاری بند سلما و ساختمان جدید پارلمان افغانستان را که این کشور با هزینه ۹۰ میلیون دلار ساخته است، افتتاح کرد.

هند همچنین گفته است که ۵۰۰ میلیون دلار را برای توسعه بندر چابهار ایران هزینه خواهد کرد تا بتواند راه تجارتی با افغانستان بدون استفاده از مسیر پاکستان داشته باشد.

رئیس جمهوری افغانستان، با همراهی یک هیات عالی رتبه از مقامات این کشور صبح امروز چهارشنبه ۲۴ سنبله/شهریور برای انجام دیداری دو روزه به هند رفت.

در خبرنامه دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری آمده است که آقای غنی، به دعوت رسمی نارندرا مودی، نخست وزیر هند، به آن کشور رفته است.

۱۵٫۰۹٫۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*