خانه / خبرها / تجلیل از عید قربان در افغانستان و جهان

تجلیل از عید قربان در افغانستان و جهان

میلیون ها تن از مسلمانان جهان و افغانستان امروز دوشنبه مراسم عید سعید اضحی را در فضای امن تجلیل کردند.

شهروندان افغانستان و مقام های دولتی درپایتخت و ولایت های دیگر در مراسم ادای نماز عید شرکت کردند و مردمان کشور را به یک پارچه گی فرا خواندند.

شهروندان کشور می گویند که مردم از جنگ خسته شده اند و از رهبران حکومت می خواهند که صلح و امنیت را در کشور تأمین کنند.

رئیس جمهور اشرف غنی صبح روز دوشنبه عید سعید قربان را به مردم کشور و مسلمانان جهان تبریک گفت و به روح قربانیان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به ویژه زره‌ور زاهد فرماندۀ پولیس ولایت ننگرهار که روز پیش در انفجار ماین کنار جاده جان باخت، اتحاف دعا کرد.

وی اظهار داشت: «صلح آرزوی ملت افغانستان است و ملت ما برای برقراری صلح، اجماع سرتاسری دارد.»

شماری از علمای دین نیز به آوردن صلح و امنیت سرتاسری تاکید کردند.

پیام عید، پیام صلح است، به تمام اقشار ملت خود میگم بیائید بخاطر تأمین صلح گام هایی را بلند کنیم”.

محمد آصف رحیمی والی هرات گفته است:”بر مخالفانی که هنوزهم اسلحه سر شانه های شان است و سلاح دشمن افغانستان و دشمن اسلام سرشانه های شان است، صدا می کنم که اگر شما افغان استید، به هوش بیائید، بیدار شوید”.

یک تن از باشنده گان هرات گفت:”از حکومت داران می خواهیم که دیگر فریب مخالفان را نخورند، بیدار شوند و دیگر مردم خسته شده اند، برای مردم امنیت بیارند”.

والی میدان وردک زندی گل گفته است:” حرکت هایی را که بنام قوم، زبان و سمت در میان شما انجام می دهند، این درمخالفت با دین اسلام است و آیا می خواهند که با این کار خود را در میان مردم جا بدهند.”

در همین حال، عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ در مراسم نماز عید قربان بر مدیریت خوب نیروهای دولتی تاکید می‌کند و می‌افزاید که هراس‌افگنان توانائی رویارویی با این نیروها را ندارند.

عطا‌محمد نور، می‌گوید برخی از مقام‌های نیروهای نظامی کشور به فساد اداری آغشته استند که اگر اصلاحات بوجود نیاید، ممکن است نیروهای دولتی کارآئی شانرا از دست بدهند.

وی، با آنکه از این افراد نام نمی‌برد اما می‌گوید: «هستند کسانی که اصلاحات نیاز است، اینها مصروف دزدیدن قراردادها، مصروف دزدیدن تیل و مواد لویجستیکی است و می‌روند در خط‌به های کلان عکس‌های فیسبوکی می‌گیرند.»

آقای نور، گفت: «اینها مصاحبه‌های تلویزیونی می‌دهند، زمستان باشد در اتاق‌های گرم می‌خوابند، تابستان به زیر کولر می‌خوابند، فرزندان مظلوم بی‌چاره را در جنگ تنها بی امکانات می‌مانند.»

سرپرست ولایت بلخ با اشاره به دو حمله‌ی انتحاری در ولایت بلخ در سال‌روان، می‌گوید کسانی را که در انتقال و جابجایی افراد انتحاری و جنگ‌افزارها دست دارند، می‌شناسد و به زودی آنانرا به مردم معرفی خواهد کرد.

او گفت: «کسانی که توسط موترهای شیشه سیاه از نام که توسط پولیس به او عزت می‌شود، انتحاری انتقال می‌دهند، مواد انفجاری انتقال می‌دهند، کل اینها زیر دید ما است.»

شماری از باشنده گان مزار شریف نیز به برقراری صلح و امنیت سرتاسری در کشور تاکید کردند.

خالد، باشنده مزار شریف می‌گوید: «نماز عید بخیر سپری شد، آرزوی ما اینست که خداوند یک صلح و آرامش را پیش بیاورد.»

میرویس، یکی دیگر از باشنده‌گان مزار‌شریف گفت: «امیدوار هستیم که بعد از این به برکت دعای مردم در سراسر افغانستان صلح بیاید و مردم در امنیت زندگی کنند.»

یک تن از باشنده گان زابل گفته است:”زابلیان امروز عید را در فضای امن و خوش سپری کردند و مردم انتظار دارند که امنیت همیشه به همین گونه از سوی نیروهای امنیت تأمین شود”.

با آنکه مراسم نماز عید در مزار‌شریف در فضای امن برگزار شد اما در ولایت سرپل یک حمله‌ی کننده‌ی انتحاری می‌خواست در برابر والی این ولایت حمله انتحاری انجام دهد که از سوی نیروهای دولتی شناسایی و کشته شد.

دوشنبه ۲۲ سنبله ۱۳۹۵
نوشته شده توسط TOLOnews

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*