خانه / خبرها / سفر ولادیمیر پوتین به ازبکستان برای بزرگداشت اسلام کریمف

سفر ولادیمیر پوتین به ازبکستان برای بزرگداشت اسلام کریمف

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای ادای احترام به اسلام کریمف، رئیس جمهوری ازبکستان که هفته پیش درگذشت به این کشور سفر کرده است.

آقای پوتین در حالی که شوکت میرضیایف، نخست وزیر ازبکستان او را همراهی می کرد، دسته گلی را بر مقبره اسلام کریمف در شهر سمرقند نهاد.

سایت کرملین می گوید که آقای پوتین با همسر و دختر دوم اسلام کریمف هم دیدار و ابراز تسلیت کرده است. در این ملاقات گلناره کریموا، دختر بزرگ آقای گریمف، که در مراسم عزای پدرش هم شرکت نکرده بود، حضور نداشت.

آقای پوتین همچنین با شوکت میرضیایف، نخست وزیر ازبکستان، که بسیاری او را قوی ترین چهره سیاسی در ازبکستان بعد از سر اسلام کریمف می شناسند، دیدار و گفتگو کرده است.

در این ملاقات دو طرف همدیگر را”شرکای راهبردی” قلمداد کرده و گفتند که همکاری روسیه و ازبکستان از این پس بیشتر تقویت خواهد شد. قبل از این، اسلام کریمف، رئیس جمهوری فقید ازبکستان، در جریان سفرش به مسکو در ماه آوریل گذشته از شراکت راهبردی کشورش با روسیه خبر داده بود.

شوکت میرضیایف که بسیاری می گویند قدرت واقعی در ازبکستان حالا در دست اوست، از ولادیمیر پوتین برای دیدارش از سمرقند و نثار گل بر مقبره اسلام کریمف در “این روزهای سنگین” ابراز سپاس کرده و این اقدام آقای پوتین را اقدام “یک دوست حقیقی” خواند که “برای ما بسیاری مهم است.”

وی افزود: “ما دیروز گفتگوی (تلویزیونی) شما را در چین و نظراتتان را در باره رهبر محترم ما اسلام کریمف دیدیم. شما درست گفتید که طی این همه سال یک سیستم جدی مناسبات میان ازبکستان و روسیه ایجاد شده و امروز هم می توان گفت که روابط ازبکستان با روسیه در سطح شراکت استراتژیک بود، هست و خواهد ماند.”

آقای میرضیایف با اشاره به این که اسلام کریمف همیشه خواهان روابط کشورش با روسیه در سطح “شراکت راهبردی” بوده، گفت “پلی که شما و اسلام عبدالغنیویچ بنا نهادید، نخواهد شکست، بلکه محکم تر خواهد شد.”

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم به این اشاره کرد که در این اواخر میان او و اسلام کریمف روابط دوستانه ای ایجاد شده بود. وی وعده حمایت از “مردم و رهبری” ازبکستان را داد و گفت که “می‌توانید روی ما به عنوان وفادارترین دوستانتان حساب کنید.”

آقای پوتین هم از “شراکت راهبردی” دو کشور سخن گفت: “درواقع اسلام عبدالغنیویچ پایه استواری برای روابط دوجانبه کشورهای ما گذاشت و این روابط را به شراکت راهبری تبدیل داد. او می گفت که بهره برداری کامل از ظرفیتهای ازبکستان بدون گسترش همکاری با روسیه امکان پذیر نیست.”

برخی از صاحب نظران می گویند که ملاقات ولادیمیر پوتین با شوکت میرضیایف به معنای حمایت مسکو از نامزدی او برای رهبری آینده ازبکستان است.

دیدار سرِراهی رئیس جمهور روسیه از ازبکستان پس از سفر به چین، در حالی انجام شد که روز دوشنبه دانیل روزنبلوم، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای میانه و جنوبی، به تاشکند سفر و با عبدالعزیز کاملف، وزیر خارجه و مقامات دیگر ازبکستان، ملاقات کرد.

وزارت خارجه ازبکستان می گوید این دیپلمات آمریکایی پیام تسلیت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، را به مقامات ازبک تحویل داده و حمایت کشورش از مردم ازبکستان را ابراز و دو طرف در باره روابط دوجانبه گفتگو کرده‌اند.

اسلام کریمف، که بیش از ۲۵ سال قدرت را در ازبکستان در دست داشت هفته گذشته در اثر سکته مغزی درگذشت و در شهر سمرقند به خاک سپرده شد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر و کشور های غربی همواره از او به دلیل آن چه تمرکز قدرت و نقض آزادی شهروندان ازبکستان می‌خواندند انتقاد می کردند.

در حالی که با درگذشت اولین رئیس جمهوری ازبکستان هنوز ابهاماتی در مورد آینده این کشور و روابط خارجی آن وجود دارد، دیدار آقای پوتین از ازبکستان نشانه ای از تلاش مسکو برای تاثیر در تعیین سرنوشت آینده این کشور پرجمعیت و سرشار از منابع گاز در آسیای میانه ارزیابی می شود.

این در حالی است که برخی تحلیل‌گران می‌گویند در زمان حکومت اسلام کریمف روابط روسیه و ازبکستان، که پرجمعیت ترین کشور آسیای میانه است، همیشه گرم و نزدیک نبوده است.

۰۶٫۰۹٫۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*