خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / هشتمین جشنواره جهانی سینمای افغانستان در سویدن

هشتمین جشنواره جهانی سینمای افغانستان در سویدن

هشتمین فستیوال سینمای افغانستان با حضور ۲۶ فیلم کوتاه و بلند داستانی و مستند از کارگردانان افغانستان و خارجی و نمایش فیلمی از داستان کوتاه «اکرم عثمان» به نام «مرداره قول اس» در جشنواره فیلم سوئد در حال برگزاری است.
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، هشتمین فستیوال سینمای افغانستان در سوئد روز جمعه ۱۲ شهریور/ سنبله آغاز شد و تا روز یکشنبه ۱۴ شهریور/ سنبله ادامه خواهد یافت.

۲۶ فیلم از کارگردانان افغانستان و خارجی

در این فستیوال که برای اولین بار به «فستیوال جهانی سینمای افغانستان در سوئد» تغییر نام داده ۲۶ فیلم کوتاه و بلند داستانی و مستند از کارگردانان افغانستان و خارجی از سراسر جهان شرکت دارند.

«همایون مروت»، سینماگر افغانستانی که در کنار «کلوپ قلم» افغانستانی‌ها در سوئد برگزاری فستیوال را بعهده دارد به رادیوی بین المللی فرانسه گفت: نسبت به سال‌های قبل، تحولات مهمی در فستیوال رونما شده است.

جایزه به فیلم‌های برتر در پنج بخش فستیوال

وی گفت :  از امسال فستیوال جهانی و رقابتی شده و قرار است برای فیلم‌های برتر در پنج بخش فستیوال جایزه داده شود.

قرار است فیلم داستانی «مرداره قول اس» ساخته سعید ورکزی، در کنار سایر فیلم‌های فستیوال به نمایش درآید.

داستان کوتاه  «مرداره قول اس» از اکرم عثمان

این فیلم بر اساس داستان کوتاه  «مرداره قول اس» از اکرم عثمان، نویسنده و رمان نویس شناخته شده افغانستان تهیه شده است که ماه گذشته در سوئد درگذشت.

همایون مروت گفت :  اکرم عثمان جایگاه پدرمعنوی برای کلوپ قلم افغانستانی‌ها در سوئد را داشت و ما خواستیم برای بزرگداشت از جایگاه او در ادبیات و سینمای افغانستان، فیلم «مرداه قول اس» را به نمایش بگذاریم.

جوانان و زنان  تحول مثبت در سینمای افغانستان

این سینماگر افغانستانی درباره تحولات تازه در سینمای افغانستان گفت: بخشی از فیلم‌های تولید شده در سال‌های اخیر فیلم‌های «پروژه‌ای» هستند که در خارج از کشور برنامه‌ریزی می‌شوند و بیشتر تصاویر «سیاه» از افغانستان را ارائه می‌دهند.

وی با این حال حضور جوانان و زنان را تحولی عمده و مثبت در سینمای کنونی افغانستان ارزیابی کرد.

۰۴٫۰۹٫۲۰۱۶

منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*