خانه / خبرها / آمریکا و روسیه به توافق صلح در سوریه نزدیک شده اند

آمریکا و روسیه به توافق صلح در سوریه نزدیک شده اند

باراک اوباما می گوید تلاش ایالات متحده و روسیه در روز یکشنبه برای نهایی کردن آتش‌بس سوریه ادامه خواهد داشت و درصورت آتش‌بس، امکان ارسال کمک های انسانی بیشتری به بخش های درگیر جنگ در سوریه وجود خواهد داشت.

ایالات متحده آمریکا و روسیه روز یکشنبه سعی کردند توافق آتش بس روسیه را به مرحله نهایی برسانند.
دو طرف یک بار دیگر نیز در سال جاری میلادی سعی کرده بودند به چنین توافقی برسند.

اوباما در حاشیه نشست گروه جی-۲۰ در شهر هانگزوی چین گفت آتش بس برای ایجاد صلح میان رئیس جمهوری سوریه و چندین جناح از شورشیان تحت حمایت قدرت های منطقه ای و غربی، همچنان با موانع مواجه است.

رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در چین پس از دیدار با نخست وزیر بریتانیا به خبرنگاران گفت: “هنوز به توافق نرسیده ایم.”

اوباما گفت: “هنوز از نظر طرف هایی که حمایت می کنیم و همچنین روند لازم برای آوردن صلح به سوریه، با روسیه اختلافات بزرگ داریم.”

همزمان با این اظهارنظر رئیس جمهوری آمریکا، یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در شهر هانگزو در شرق چین به رویترز گفت که امکان دارد خبر توافق روز یکشنبه اعلام شود.

رویترز گزارش داد مقام های رسمی نظامی از آمریکا و روسیه که هر کدام موضع متفاوتی در قبال جنگ پنج ساله در سوریه دارند در هفته های گذشته ملاقات هایی برای توافق آتش‌بس سوریه داشتند.

از آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته شدند. جنگی که بعد از آغاز موجب شکل گیری گروه نظامی دولت اسلامی موسوم به داعش شد و در این سالها یازده میلیون آواره با مهاجرت به خاورمیانه و اروپا بحران پناهنگی بزرگی را بوجود آوردند.

آقای اوباما روز یکشنبه به وقت چین گفت‌: ما تفاوت زیادی با روسها درباره گروه هایی که مورد حمایت قرار داده ایم داریم اما در عین حال تلاش داریم که ملزومات را برای صلح در سوریه فراهم کنیم.

در جنگ داخلی سوریه، روسیه از بشار اسد حمایت می کند اما آمریکا حامی مخالفان میانه رویی است که علیه اسد در جنگ هستند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: اگر روسیه حاضر به همکاری و پذیرش برای کاهش خشونت ها و آسان شدن بحران انسانی نباشد، آن وقت دنبال کردن مراحل بعدی کار سختی خواهد بود.

کاخ سفید می گوید اوباما و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه احتمالا در حاشیه نشست گروه ۲۰ دیداری خصوصی خواهند داشت که هنوز زمان دقیقی برای آن تعیین نشده است.

۰۴٫۰۹٫۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*