خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / نهاد ناظر برانتخابات بر نقش بیشتر زنان در روند سیاسی تاکید کرد

نهاد ناظر برانتخابات بر نقش بیشتر زنان در روند سیاسی تاکید کرد

بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان به روز چهارشنبه یک بسته پیشنهادی اش را درباره چگونگی تشویق زنان جوانان برای پیوستن به روندهای سیاسی کشور به حکومت سپرد. این نهاد می گوید که اگر حکومت افغانستان در افزایش سهم زنان و جوانان در انتخابات تلاش نکند، بی اعتمادی ها و دوری این دو قشر جامعه از حکومت افزایش خواهد یافت.

در این ارزیابی نبود آگاهی از روندهای سیاسی، مشکلات امنیتی و اقتصادی از عوامل عمده بی میلی جوانان و زنان برای شرکت در انتخابات گفته شده است. به روز چهارشنبه شمار زیادی از زنان و جوانان و نیز نماینده گان حکومتی با گرد آمدن در کابل در برنامه یی از سوی نهاد فیفا به نام نقش معنادار زنان و جوانان در انتخابات شرکت کردند تا چالش های عمده در برابر سهم گیری این دو قشر جامعه را در روندهای سیاسی کشور به کنکاش بگیرند. نهاد فیفا در گفتگو با بیش از دوصد و سی بانو در ولایت های گونه گون کشور دریافته که بیشتر زنان روستایی از اهمیت نقش رای شان اطلاعی ندارند و یا هم از آنان در روندهای سیاسی چون ابزار رسیدن به قدرت استفاده می شود.

محمد یوسف رشید رییس اجراییه یی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید: “در گفتگوهایی که ما با زنان و جوانان زیادی داشتیم تصمیم گرفتیم که یافته های خود را در یک اعلامیه یا یک بسته پیشنهادی به حکومت برسانیم تا در روی کاغذ باقی نمانده و عملی شود. زنان و جوانان دو قشر بسیار آسیب پذیر افغانستان هستند. در انتخابات گذشته نقش زنان و جوانان چشم گیر بود ولی اگر از ما پرسیده شود که از این سهم گیری راضی هستید یا نه، ما نه خواهیم گفت. به این دلیل که جامعه ما در حال تکامل است و ما باید در بخش ظرفیت سازی زنان و تشویش شان به انتخابات و یا کاندید شدن و یا رای دادن توجه کنیم.”

این نهاد از حکومت می خواهد که پیشنهاداتش را در بخش افزایش سهم زنان در انتخابات و حکومت روی کاغذ نگذارد و برای جوانان و زنان فرصت های بهتر کار و فعالیت سیاسی را فراهم سازد.

مریم آروین مسوول بخش زنان و جوانان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت: “دریافت های ما نشان می دهد که حضور زنان در بخش های مدیریتی و اجرایه یی در دولت کمرنگ است. مشکل اساسی خانم ها نداشتن آگاهی سیاسی، مشکلات امنیتی و اقتصادی است که نهادهای مربوطه باید توجه داشته باشند.”
جوانان در این برنامه حکومت را ثمره تلاش جوانان و قربانی دادن آنان در انتخابات می دانند ولی از بی توجهی ها به خودشان شکایت دارند.

هارون صمیمی عضو گروه دادخواهی حقوق سیاسی جوانان می گوید: “امروز که عالی جنابان در کرسی ها نشسته اید، این ثمره تلاش ما بوده نه از کسی دیگر. بفرمایید برای ما از اقدام های عملی تان حرف بزنید نه از برنامه ها و وعده هایی که عمل نمی شوند.”
این گفته ها با تایید نماینده گان حکومتی در این نشست روبرو می شوند.

ملالی شینواری مشاور امور جوانان رییس جمهور گفت: “زنان در سیاست افغانستان هنوز هم جای خود را پیدا نکرده اند. زنان باید از خود ظرفیتی بسازند که از دلسوزی نه بل از روی لیاقت به آنان کرسی های دولتی داده شود و گفته شود که شما لیاقت این کرسی را دارید و کسی از روی خیرات به شما وظیفه نمی دهد.”
سجیه بهگام مشاور امور جوانان رییس اجراییه نیز به این باور است: “جوانان و زنان ما قربانیان اصلی خشونت، قاچاق، مواد مخدر و دیگر مشکلات هستند. ما در پیشواز کنفرانس بروکسل قرار داریم و یک بخش مهم حرف ها در آن جا روی جوانان و زنان افغانستان خواهد بود.”

باورها بر این استند که فرار جوانان از کشور، استفاده گروه های هراس افگن از آنان و نیز بی میلی آنان به روندهای سیاسی کشور نتیجه بی توجهی به جوانان و زنان در کشور است.

حشمت الله رادفر مشاور فرهنگی ریاست اجراییه می گوید: “اجازه بدهید در آغاز یک شوخی تلخ داشته باشم. اگر در چهارده سال گذشته برای جوانان و زنان برنامه یی می بود ما در این وضعیت قرار نمی داشتیم. دولت وحدت ملی که ایجاد شده محصول کار نسل نو افغانستان است و اگر ما موضوع جوانان را جدی بگیریم دیگر این نسل منزوی نمی شود و اگر ما موضوع آنان را جدی نگیریم این ما هستیم که منزوی خواهیم شد.”

در حال حاضر سهم زنان در نهادهای دولتی در افغانستان تا بیست و هشت درصد است. حکومت می گوید که ارتقای ظرفیت های زنان و جوانان یکی از تعهدهای اساسی برای نشست بروکسل است. موضوع هایی که از خواست های اصلی کمک کننده گان جهانی به افغانستان نیز گفته می شود.

چهارشنبه ۱۰ سنبله ۱۳۹۵
نوشته شده توسط Tariq Majidi

منبع : طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*