خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / فرمانده پلیس قندوز: خان آباد را از کنترل طالبان خارج کردیم

فرمانده پلیس قندوز: خان آباد را از کنترل طالبان خارج کردیم

مقامات امنیتی در قندوز می‌گویند که ولسوالی  استراتژیک خان آباد را دوباره تصرف کرده‌اند.

قسیم جنگل‌باغ، فرمانده پلیس قندوز به خبرنگار بی‌بی‌سی در این ولایت گفت که نیروهای امنیتی افغانستان ساعتی پیش وارد مرکز خان آباد شدند.

او گفت در این حملات ۳۸ جنگجوی طالبان کشته شده و ۲۶ تن دیگر آنها زخمی شدند.

صبح امروز (۳۰ اسد/مرداد) مقام‌های دولتی تایید کرده بودند که مرکز خان آباد به دست گروه طالبان افتاد و نیروهای دولتی تا دو کیلومتری آن عقب نشینی کرده‌ بودند.

به دنبال سقوط خان‌آباد، ژنرال مراد علی مراد، معاون رئیس ستاد ارتش این کشور از کابل به قندوز رفت.

ژنرال مراد در صفحه فیسبوک خود نوشته است: “همزمان با تحرکات شدید دشمن در برخی ولسوالی‎های قندوز، امروز به ولایت کندز آمدیم تا باشد یکبار دیگر با یاری خداوند و دعای خیر شما مردم غیور افغانستان دشمنان زبون و قسم خورده صلح و ثبات را درس عبرتی دیگر دهیم.”

دولت افغانستان در بیشتر مواردی که طالبان به پیشروی دست یافته، این ژنرال چهار ستاره را برای سرکوب ستیزه جویان این گروه به میدان نبرد فرستاده است.

در همین حال یاسین ضیا، والی تخار نیز با جمعی از نیروهای امنیتی افغانستان برای “بیرون راندن کامل طالبان از خان آباد و دیگر مناطق قندوز” به این ولایت رفته است.

سنت الله تیمور، سخنگوی والی تخار به بی‌بی‌سی گفت که نیروهای تازه نفس تحت فرماندهی والی تخار از این ولایت وارد قندوز شده و میدان توب و پل آقتاش را از طالبان پس گرفته‌اند.

پیش از آن اسدالله عمرخیل والی قندوز، در یک نشست مشترک خبری در شهر قندوز گفت که عملیاتی برای پس گیری خان آباد آغاز شده است.

یکی از خبرنگاران از آقای عمرخیل پرسید که خبرهای رسیده از خان آباد حاکی است که گروه طالبان تاسیسات دولتی را در این منطقه به آتش کشیده، آیا او آن را تایید می کند. والی قندوز در پاسخ گفت از کسانی که انسانها را “می سوزانند” جز این انتظاری نمی توان داشت.

آقای عمرخیل همچنین به رئیسان ادارات دولتی هشدار داد که اگر شهر قندوز را ترک کنند، دیگر آنها به عنوان ماموران دولت به قندوز باز نگردند.

این موضوع را در پاسخ به شایعاتی مبنی بر خروج شماری از مقام‌های ارشد ولایت قندوز از این شهر و از جمله رئیس شورای ولایتی قندوز اظهار کرد.

آقای عمرخیل گفت که رئیس شورای ولایتی قندوز به مشورت او به فرودگاه قندوز رفته و این ولایت را ترک نخواهد کرد.

در همین حال، گزارش‌ها از ولایت قندوز حاکی است که در پی سقوط منطقه خان آباد به دست طالبان، برق شهر قندوز هم قطع شده است.

همچنین گزارش‌های دیگر حاکی از بیجا شدن تعدادی از خانواده‌ها از خان آباد و دیگر مناطق جنگ‌زده این ولایت است.

منطقه خان آباد در مسیر شاهراه قندوز-تخار واقع شده و از مناطق استراتژیک در این ولایت شمرده است.

۲۱ اگست ۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*