خانه / خبرها / بزرگداشت از نود و هفتمین سالروز استقلال افغانستان

بزرگداشت از نود و هفتمین سالروز استقلال افغانستان

مراسم بزرگداشت از نود و هفتمین سالروز کسب استقلال افغانستان از بریتانیا با حضور اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برگزار شد.

در این مراسم که زیر تدابیر امنیتی در پایتخت برگزار شد، شماری از مقام‌های ارشد دولتی و چهره‌های سیاسی حضور داشتند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری با تشریفات ویژه‌ای پای “منار استقلال” در محوطه وزارت دفاع گل گذاشت.

آقای غنی در مراسم تجلیل از این روز که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود گفت: “کشورهای دیگر بعد از نود یا پنجاه سال که استقلال و آزادی خود را تجلیل می‌کنند، آن را به حیث دستاورد تاریخی تجلیل می‌کنند اما ما بدبختانه در حالی آزادی خود را تجلیل می‌کنیم که نیاز به تجدید عهد برای دفاع از آزادی خود داریم.”

در مراسم بزرگداشت استقلال افغانستان در ارگ ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی حضور نداشت.

رئیس جمهوری افغانستان در سخنان خود تاکید کرد که افغانستان سیاست خارجی خود را به هیچ کسی تسلیم نخواهد کرد.

او به داشتن روابط نیک و مستقل به اساس منافع مشترک با جامعه جهانی، کشورهای اسلامی و اکثر کشورهای منطقه و همسایه‌ اشاره و از آن به عنوان دستاوردی مهم یاد کرد.

آقای غنی مشخصا از کشور پاکستان نام برد و گفت: “پیام ما به پاکستان واضح است. دولت به دولت در چارچوب منافع علیای ملی. از منافع علیای ملی خود کنار نمی‌رویم و تنها در این چارچوب است که به منطقه ثبات آمده می‌تواند. ”

او بار دیگر جنگ افغانستان را یک جنگ تحمیلی خواند و افزود ۹ سازمان و گروه که از سوی سازمان ملل به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده‌اند برای نابودی افغانستان و جهان کار می‌کنند.

وی مشخصا به گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش اشاره کرد و گفت نیروهای امنیتی افغانستان مخالفان مسلح‌ خود را در سراسر افغانستان سرکوب خواهد کرد.

او گفت: “این فکر را نکنید که به خانه شیر بیایید و مثل روباه با شما رفتار شود.”

آقای غنی برای نابودی تروریسم به انسجام همه جهان تاکید کرد و گفت جهان باید بفهمد که چه کسانی “حامی حرکات تروریستی” هستند.

او در مراسم امروز از دستاوردهای کشورش در بخش توانمند شدن نیروهای امنیتی، اصلاحات در بخش عدلی و قضایی و استفاده از منابع طبیعی یاد کرد و گفت اولویت اصلی در این کشور ثبات است که با پیشبرد همه این موارد به دست می‌آید.

برای تجلیل از سالروز استقلال افغانستان، افزون بر مراسم دولتی، افغان‌ها در شماری از ولایات این کشور از جمله کابل، ننگرهار و هلمند در شرایط دشوار امنیتی، مراسم جشن و پایکوبی برپا کردند.

۲۸ اسد ۱۳۹۵

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*