خانه / خبرها / پروژه‌های تاپی و کاسا ۱۰۰۰ نباید از مسیر افغانستان بگذرد

پروژه‌های تاپی و کاسا ۱۰۰۰ نباید از مسیر افغانستان بگذرد

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که پروژه‌های تاپی و کاسا ۱۰۰۰ نباید از مسیر افغانستان بگذرد و افغانستان باید بدون نقش باشد.

سید طارق فاطمی، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بین‌الملل گفته که قرار است پاکستان پروژه‌های گاز و برق را از مسیر دیگری وارد این کشور کند.

او اظهار داشت است که در حال حاضر پاکستان در تلاش است تا مسیر دیگری را برای انتقال کاسا ۱۰۰۰ و تاپی پیدا کند تا افغانستان نقش اساسی را در انتقال این پروژه‌ها نداشته باشد.

فاطمی در گفتگو با رسانه‌های پاکستانی اظهار داشته که کشورش برای تأمین صلح در افغانستان متعهد است، اما بهتر این است که پاکستان مسیر دیگری را برای انتقال گاز و برق از کشورهای آسیایی میانه جستجو کند.

مشاور نخست وزیر پاکستان افزود این کشور در تلاش است تا روابط بیشتر تجاری با کشورهای خاورمیانه داشته باشد، اما نمی‌خواهد که در این رابطه‌های افغانستان نقشی را ایفا کند.

سید طارق فاطمی، از موضع‌گیری افغانستان با پاکستان انتقاد کرده و گفت، افغانستان خواستار داشتن رابطه خوب با این کشور نبوده است.

کاسا ۱۰۰۰ و تاپی دو پروژه بزرگ برق و گاز تجارتی بوده که قرار است از کشورهای آسیایی میانه با گذشتن از افغانستان وارد پاکستان و هند شوند.

این درحالی‌ست که اتاق تجارت و صنایع کشور اعلام کرده است که روابط تجاری کشور با ایران افزایش یافته است.

صیام الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع کشور گفته است که داد و ستدهای تجاری این کشور با ایران افزایش یافته، در حالی که با کشور پاکستان رو به کاهش می‌باشد.

او اظهار داشت این داد و ستدهای تجاری افغانستان از بندر ترانزیتی چابهار انجام شود تا درآمدهای تجارتی رو به افزایش باشد.

با این حال، چندی قبل مقام‌های دو کشور اعلام کرده بودند که موانع اساسی‌ای که در توسعه تجاری میان ایران و افغانستان وجود دارد، برداشته شده است.

۱۷ اگست ۲۰۱۶

خبرگزاری افق

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*