خانه / خبرها / ۳۰۰ جنگجوی داعش در افغانستان کشته شده اند

۳۰۰ جنگجوی داعش در افغانستان کشته شده اند

فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است نیروهای امنیتی افغان با حمایت نیروهای امریکایی در عملیاتی که دو هفته قبل شروع شده بود حدود ۳۰۰ جنگجوی وابسته به «دولت اسلامی» یا داعش را کشته اند.

او این تلفات را ضربه‌ای شدید بر داعش عنوان کرد. جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان روز چهارشنبه گفت که این عملیات در ولایت شرقی ننگرهار بخشی از عملیات‌های نیروهای امریکایی بود تا در هر جایی که این گروه سر بلند کند، چه در افغانستان باشد یا سوریه و عراق، توانایی عملیاتی آن ازبین برده شود.

گروه داعش که تصور می‌شود سه تا چهار ولسوالی از مجموع ۴۰۰ ولسوالی افغانستان را زیر کنترول خود داشته باشد، ماه گذشته مسئولیت حملات بر تظاهرکنندگان اقلیت هزاره در کابل را به عهده گرفت که دست کم ۸۰ کشته به جا گذاشت.

نیکلسون که برای گفتگو با مقام‌های نظامی هند به دهلی نو رفته است، گفت که نیروهای افغان با حمایت نیروهای امریکایی یک عملیات ضدتروریستی را علیه داعش انجام داده اند. او به خبرنگاران گفت: «این نیروها شماری از رهبران این سازمان و تا ۳۰۰ تن از جنگجویان آن را کشتند.»

فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان افزود: «واضحاَ به دست آوردن آمار دقیق مشکل است، اما این رقم (۳۰۰ نفر) تشکیل دهنده دست کم ۲۵ درصد اعضای این سازمان است. بنابراین، بیانگر ضربه شدیدی بر این گروه است.»

گروه داعش در اوایل سال ۲۰۱۵ در افغانستان به فعالیت آغاز کرد و به گفته مقام‌ها‌‌، اعضای این گروه در افغانستان در اوج فعالیت‌هایش به ۳۰۰۰ تن می‌رسید که اغلب آن‌ها را جنگجویان سابق گروه‌های شورشی مانند طالبان پاکستانی و جنبش اسلامی ازبیکستان تشکیل می‌دادند.»

در گذشته داعش تهدیدی به مراتب کوچک‌تر از طالبان نگریسته می‌شد، اما حملات کابل نشان داد که این گروه تا چه اندازه خطرناک می‌تواند باشد، حتی اگر مناطق زیادی را در کنترول خود نداشته باشد.

یک مقام نظامی دیگر ایالات متحده امریکا روز سه شنبه گفت نیروهای امریکایی که در جنگ علیه داعش در ننگرهار از نیروهای افغان حمایت می‌کردند، وقتی موضع شان مورد شلیک قرار گرفت مجبور به تخلیه تجهیزات و تسلیحات از آن محل شدند.

جنگجویان داعش با نشر تصاویری از یک راکت انداز، نارنجک‌ها، تسلیحات و کارت‌های هویت مدعی به دست آوردن این تسلیحات شده اند.

جنرال نیکلسون گفت که اردوی افغانستان در بخش تهاجم در برابر طالبان نسبت به سال ۲۰۱۵ موفق‌تر بوده اند. این نیروها در سال گذشته حدود ۵۰۰۰ سرباز خود را از دست دادند.

این جنرال امریکایی گفت که قتل ملا محمد اختر منصور فرمانده طالبان در حمله یک هواپیمای بی‌سرنشین در خاک پاکستان، بیشتر از آنچه این گروه تبارز می‌دهد بر آن ضربه زده است، قسماَ به این خاطر که طالبان در گرفتن کنترول امور مالی ملا منصور مشکلات دارند.
نویسنده Reuters/AF

تاریخ ۱۰٫۰۸٫۲۰۱۶

منبع : دویچه ویلی آلمان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*