خانه / خبرها / منافع بلند مدتی که در روابط تهران – باکو می‌توان دنبال کرد

منافع بلند مدتی که در روابط تهران – باکو می‌توان دنبال کرد

حضور هیأت بلند پایه از مقامات و وزراء در هیأت اعزامی به باکو و عقد ۶ تفاهمنامه مهم در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و علمی زمینه را برای شروع فصل جدیدی از روابط ایجاد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سفر حسن روحانی رئیس جمهرو کشورمان به باکو در شرایط فعلی سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه بسیار حائز اهمیت است.

جمهوری آذربایجان تنها کشور در جهان است که از نظر فرهنگی و دینی به ایران نزدیک می‌باشد و با توجه به وجود پتانسیل‌های فراوان جهت توسعه روابط از یک رابطه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، یک رابطه استراتژیک است. اما باتوجه به اینکه ۲۵ سال از استقلال جمهوری آذربایجان می‌گذرد، روابط ایران و آذربایجان علی رغم وجود فرصتهای مناسب جهت توسعه روابط به دلیل اعمال نفوذ برخی کشورهای فرامنطقه‌ای هر از گاهی دچار تنش و سردی بوده که این موضوع خسارتهای فراوانی در عرصه‌های مختلف به دو کشور وارد کرده است.

در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران بعد از برجام در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی برنامه‌های اجرایی در پیش گرفته است، توسعه روابط با کشورهای همسایه و دوست جزو اولیتهای دولت است. با توجه به نشانه‌ها و اخبار مثبت واصله از طرف مقامات آذربایجان به منظور توسعه مناسبات دو کشور، جمهوری اسلامی ایران نیز از این فرصت جهت بهره برداری مناسب استفاده می‌کند.

حضور هیأت بلند پایه از مقامات و وزراء در هیأت اعزامی به باکو و عقد ۶ تفاهمنامه مهم در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و علمی زمینه را برای شروع فصل جدیدی از روابط ایجاد می‌کند. خبر توافق تسهیل روادید دوجانبه و اعلام همکاری دو کشور در انجام پروژه‌های مشترک و تأسیس منطقه آزاد تجاری مشترک خبرهای خوبی برای فعالین دوکشور می‌باشد.

اجلاس سه جانبه ایران ـ آذربایجان ـ روسیه در خصوص ایجاد کریدور شمال به جنوب و ایجاد یک مسیر مناسب تسهیل تجارت بین روسیه، آذربایجان و کشورهای همسایه این دو کشور با خلیج فارس نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت و از سوی دیگر، توافقات امنیتی سه جانبه در مبارزه با تروریسم منطقه‌ای و بین‌المللی که به عنوان یک معضل جهانی و تهدیدی برای منافع سه کشور متصور می‌شود،  فرصتی را  جهت همکاری‌های امنیتی، نظامی و تروریستی ایجاد کرده است که این امر می‌تواند در سایر موضوعات مورد علاقه نیز توسعه یابد.

در شرایط فعلی منطقه‌ای، توسعه روابط با جمهوری آذربایجان می‌تواند در خصوص توسعه اقتصادی در قفقاز و حوزه دریای خزر و رژیم حقوقی دریای خزر منافع بلند مدت برای کشور بدنبال داشته باشد.

با توسعه روابط با جمهوری آذربایجان می‌توان جلوی تبلیغات ضد ایرانی که در دو دهه گذشته از سوی برخی محافل و کشورها علیه در جریان بود را خنثی کرد و روابط ایران با آذربایجان می‌تواند در صدور تکنولوژی و خدمات فنی مهندسی و کالاهای ایرانی به آذربایجان و نیز گرفتن سهمی از بازار آن کشور برای ایران و استانهای شمال غرب ایران مفید واقع شود.

باید گفت که جمهوری آذربایجان در شرایط فعلی جهت توسعه روابط با ایران در عرصه‌های مختلف آماده همکاری است.

میرقاسم مومنی رئیس انجمن حمایت از ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*