خانه / خبرها / بیش از نیمی از نفت مصرفی افغانستان بدون کنترل وارد می‌شود

بیش از نیمی از نفت مصرفی افغانستان بدون کنترل وارد می‌شود

بیشتر نفت وارداتی به افغانستان بدون کنترل و به شکل قاچاق و یا معافیتی وارد این کشور می‌شود.

نقیب‌الله فایق، رئیس اداره ملی استاندارد امروز در یک نشست مطبوعاتی گفت که این اداره از سه لیتر نفتی که وارد این کشور می‌شود تنها یک لیتر آن کنترل شده و باقی یک لیتر آن به شکل قاچاقی و یک لیتر دیگر آن به شکل معافیتی از گمرک و بازرسی وارد این کشور می‌شود.

او می‌گوید برای بررسی تمام نفت وارداتی و گرفتن مسئولیت کیفیت تمام آنها از سوی اداره ملی استاندارد، باید از قاچاق جلوگیری شود و معافیت‌ها پایان یابد.

آقای فایق به طور نمونه می‌گوید که تنها در شش ماه گذشته آنها یک‌و‌نیم میلیون لیتر تیل بی‌کیفیت را مسترد کردهاند اما ممکن بیشتر از این مقدار، تیل بی‌کیفیت از راه قاچاق و معافیت‌ها وارد این کشور شده باشد.

به گفته ولید تمیم، رئیس مواد نفتی و گاز مایع وزارت تجارت افغانستان، این کشور سالانه سه‌میلیون متریک تن مواد نفتی وارد می‌کند.

قرار معلومات مسئولان اداره ملی استاندارد، تیل وارداتی افغانستان عمدتا از کشورهای ترکمنستان، ایران، سوریه و عراق وارد می‌شود. همیشه نگرانی‌هایی از کیفیت تیل در این کشور وجود داشته است.

رئیس اداره ملی استاندارد افغانستان می‌گوید با آغاز کار لابراتوارهای مجهز در این کشور وضعیت کیفیت تیل نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده اما هنوز هم راه درازی باقی است.

او همچنان از ارائه طرحی جدید برای بلند بردن استانداردهای تیل وارداتی افغانستان به کابینه این کشور در آینده نزدیک خبر داد.

میزان سرب و سلفر در نفت افغانستان
در نشست امروزی اداره ملی استاندارد افغانستان، تحقیق تازه از مقدار سلفر و سرب در نفت وارداتی این کشور نیز منتشر شد.

به گفته مسئولین اداره ملی حفاظت از محیط زیست، سلفر و سرب از جمله آلاینده‌های هوا است که اضرار زیادی بر سلامتی انسان‌ها دارد.

در این تحقیق، اداره ملی استاندارد افغانستان ۲۴۱ نمونه را از ولایات کابل، هرات، نیمروز، بلخ، فاریاب، قندوز، ننگرهار و قندهار از بخش‌های مختلف چون بندر، تانک تیل، ذخیرگاه تیل، دکان‌های تیل فروشی و تیل های وارداتی معافیتی بررسی کرده است.

مجیب الرحمان خطیر، معاون تخنیکی اداره ملی استاندارد می‌گوید آنها میزان سرب را در پطرول (بنزین) و میزان سلفر را در دیزل بررسی کرده‌اند.

به گفته وی، در نتیجه این تحقیق ثابت شد که میزان سلفر در دیزل وارداتی افغانستان به حد استاندارد است اما میزان سرب در پطرول وارداتی این کشور تنها در ۶.۶ درصد به میزان بسیار کم، بالاتر از حد استاندارد است.

او می‌گوید که به‌زودی دلایل میزان بالای سرب در پطرول بررسی و کنترل خواهد شد.

رئیس اداره ملی استاندارد افغانستان می‌گوید اکنون نگرانی‌ها از آلودگی‌های ناشی از سلفر و سرب موجود در تیل افغانستان رفع شده است.

اما او تأکید می‌کند که نتایج این تحقیق تنها مربوط به سلفر و سرب است و هنوز عناصر آلاینده دیگری نیز در تیل وجود دارد که باید بررسی شود.

۰۲٫۰۸٫۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*