خانه / خبرها / دریچه ویژه / ایجاد ورودی جدید در گذرگاه تورخم تأسف‌بار است

ایجاد ورودی جدید در گذرگاه تورخم تأسف‌بار است

وزارت خارجه افغانستان از اقدام پاکستان در ایجاد ورودی جدید در گذرگاه تورخم ابراز تأسف کرده و آن را برخلاف اصول همجواری خوانده است.

وزارت خارجه در خبرنامه‌ای نوشته است که دولت افغانستان این اقدام پاکستان را شدیدا محکوم کرده و آن را “خلاف تعهدات طرفین و یک اقدام نامناسب” می داند.

در این خبرنامه آمده است که دولت افغانستان گزینه‌های مختلف را برای جلوگیری از این “تخطی‌ها از سوی پاکستان” بطور جدی مورد برسی قرار می‌دهد.

چندی قبل وزارت کشور افغانستان اعلام کرده بود که مرزبانان پاکستانی کار ساخت تأسیسات مرزی از جمله یک ورودی جدید را در گذرگاه تورخم در نزدیکی “خط صفر” آغاز کردند ولی مرزبان‌های افغان مانع آن شدند.

این حادثه موجب درگیری میان نیروهای مرزی دو کشور شد و در اثر آن سه سرباز افغانستان و یک افسر ارشد ارتش پاکستان کشته شدند و ۲۰ سرباز دیگر هم زخمی شدند.

در مقابل مقامات پاکستانی گفته‌اند که “به منظور کنترل تحرکات تروریستها در مرز تورخم، پاکستان دروازه‌ای را در داخل خاک خود و به عنوان ضرورتی برای کنترل رفت و آمدهای غیرقانونی، احداث کرده است.”

هفته گذشته یک هیئت نظامی پاکستان که شامل ۹ ژنرال ارتش این کشور بود برای گفت‌وگو با همتایان افغان خود وارد کابل شد.

وزارت دفاع افغانستان هدف از این دیدار را بحث برای مبارزه با تروریسم و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات نظامی در دو سوی خط دیورند خوانده بود.

دولت افغانستان مرز مشترک بین این کشور و پاکستان را که حدود ۲۴۰۰ کیلو متر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در این مورد در سال ۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان، پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیایی امضا شده، اعتبار ندارد.

اما دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی این مرز را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*