خانه / خبرها / سفر حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری به روسیه

سفر حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری به روسیه

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری کشور صبح امروز یکشنبه در راس یک هیئت بلند پایه حکومت افغانستان عازم مسکو پایتخت روسیه شده است.

آقای اتمر در این دیدار در مورد کمک و همکاری به  نیروهای امنیتی  افغانستان با جانب فدارتیف روسیه مذاکره و گفتگو خواهد کرد.

دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی  نوشته است که این سفر به دعوت رسمی نیکولای پتروشووف، مشاور امنیت جمهوری فدارتیف روسیه انجام شده است.   آقای اتمر در این دیدار در مورد کمک و همکاری نیروهای امنیتی از سوی فدارتیف روسیه صحبت خواهد کرد.  او در این دیدار در مورد تهیه وتدارک چرخبالهای نوع MI17 و MI35 به نیروهای هوایی افغانستان، فراهم سازی امکانات ترمیم تجهیزات نیروهای هوایی در داخل أفغانستان، تأمین مهمات تسلیحات موجود روسی که در تشکیلات نیروهای امنیتی مورد استفاده قرار دارند صحبت خواهد کرد.

سفر این هیئت بلند پایه افغانستان به مسکو در حالی صورت می‌گیرد که پس از انفجار روز گذشته کابل که ۸۰ کشته و ۲۳۱ زخمی برجای گذاشت، رئیس جمهور روسیه اعلام آمادگی کشورش برای جنگ با تروریست را اعلام کرد.

«ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با ارسال پیامی به همتای افغان خود گفت: مسکو آماده است تا با تمام تروریست‌ها وارد جنگ شود.

پوتین در این پیام ضمن محکوم کردن حادثه روز گذشته در کابل تصریح کرد: مسکو آمادگی خود را برای همکاری فعال با مقامات و مردم افغانستان در جنگ همه جانبه با تروریسم اعلام می‌کندکند.

قبلن وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است گه کار روی متن تفاهمنامه همکاری‌های امنیتی «کابل-مسکو» به پایان رسیده است  و قرار است پس از امضای این تفاهمنامه، افغانستان و روسیه روی تفاهمنامه همکاری‌های استراتژیک و امضای آن نیز کار خود را آغاز کنند.

متنی که از سوی مسکو آماده شده نسخه اولیه تفاهمنامه امنیتی افغانستان و روسیه است و کابل پس از بررسی و مطالعه آن  اصلاحات مورد نظر خود را وارد نموده است .

گفته میشود که  مسکو تا زمان امضای پیمان استراتژیک با کابل روند کمک رسانی و همکاری‌های اقتصادی خود را با افغانستان متوقف کرده است.

«حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان چندی قبل نیز در سفر به روسیه از ضرب‌العجل امضای پیمان استراتژیک کابل-مسکو خبر داده بود.

گفته می‌شود چگونگی انتقال محموله‌های کمک‌های نظامی روسیه به افغانستان تا زمان مشخص شدن سرنوشت پیمان استراتژیک کابل-مسکو به حالت تعلیق در آمده است.

مشاور امنیت ملی به هدف جذب کمک‌های نظامی روسیه به مسکو سفر کرده است . در این سفر اتمر برعلاوه مسایل دیگر در مورد همکاری تجهیزات نظامی روسیه با نیروهای امنیتی افغان صحبت خواهد کرد و نیازمندی های دولت را با جانب روسی نیز شریک خواهد ساخت. دیده میشود که طی ماه های اخیر  تلاش‌ها به هدف افزایش همکاری میان کابل و مسکو افزایش یافته است که پیش از این حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه کشور نیز به روسیه رفت و با مقام‌های این کشور در مورد خریداری طیاره برای نیروهای هوایی افغان نیز گفتگو کرد. از سوی دیگر، شورای امنیت ملی به تازگی اعلام کرد که یک فهرست از نیازهای نیروهای امنیتی افغان را به روسیه فرستاده است و امیدوار اند که مسکو این نیاز های نظامیان افغان را تأمین کند.

شماری از آگاهان این اقدامات را نیک دانسته و می‌گویند که افغانستان در رابطه به سیاسیت منطقوی خود، دیدگاه مثبتی را به پیش گرفته است.

۲۴ جولای ۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*