خانه / خبرها / نخستین محموله کمک‌های نظامی چین به افغانستان رسید

نخستین محموله کمک‌های نظامی چین به افغانستان رسید

نخستین محموله کمک‌های نظامی چین به کابل رسیده و حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان، گفته که این کمک‌ها حامل پیام مهمی برای مبارزه با تروریسم است.

آقای اتمر هنگام تحویل‌گیری این کمک‌ها در فرودگاه کابل گفت که این محموله شامل سلاح، مهمات و وسایل حمل و نقل و تدارکاتی می‌شود که ارزش آن به میلیون‌ها دلار می‌رسد.

مشاور آقای اشرف غنی افزود که به دلیل محرمانه بودن این اقلام وی نمی‌تواند جزئیات بیشتری دربارۀ این کمک‌ها ارائه کند.

آقای اتمر ضمن توصیف این کمک‌ها به عنوان آغاز فصل جدیدی در روابط چین و افغانستان، گفت که این کمک‌ها بیانگر شکل گرفتن همبستگی منطقه‌ای در امر مبارزه با تروریسم است.

یائو جینگ، سفیر چین در افغانستان، گفت که این کمک نظامی به افغانستان آغاز کمک‌های مداوم کشورش به این کشور جنگ‌زده و درگیر مبارزه با تروریسم است.

او افزود که کشورش توانایی زیادی برای کمک به ارتش افغانستان دارد تا این کشور بتواند قابلیتهای دفاعی خود را افزایش دهد.

سفیر چین در افغانستان اما تأکید کرد که کشور هیچ‌گونه جاه‌طلبی ندارد و تنها به دنبال کمک به تأمین امنیت است.

روز ۱۰ حوت/اسفند فانگ فونگ‌هوی، رئیس ستاد ارتش چین، در سفری به کابل، اعلام کرده بود که کشور به ارزش ۷۳ میلیون دلار کمک نظامی در اختیار دولت افغانستان قرار خواهد داد.

افغانستان پیش از این کمک‌هایی را در عرصه نظامی از روسیه و هند دریافت کرده بود، اما این کشور عمدتاً متکی به کمک‌های متحدان غربی خود، از جمله آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، بوده است.

گفته شده که قرار است دومین محموله کمک‌های نظامی چین به افغانستان در ماه آگوست به این کشور برسد؛ همچنین در نظر است که چین به پلیس افغانستان هم در امر مبارزه با تروریسم کمک کند.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان هنگام تحویل‌گیری کمک‌های نظامی چین بدون ذکر نام کشور خاصی، گفت که اقدام تازه نظامی چین به افغانستان، “حامیان تروریسم” را با انتخاب سختی رو به رو می‌کند.

چین متحد منطقه‌ای پاکستان است. دولت افغانستان بارها گفته که پناهگاه‌های تروریستی در پاکستان وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

چین چندی پیش برای کشاندن طالبان پشت میز گفت‌وگوهای صلح هم پا پیش گذاشت و در چند دور نشست چهارجانبه افغانستان، آمریکا و پاکستان حضور داشته که ظاهراً این مذاکرات تا حال به نتیجه ملموسی نرسیده است.

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*