خانه / دانش / آموزش و پرورش / اولین تلویزیون علمی در افغانستان به فعالیت آغاز کرد

اولین تلویزیون علمی در افغانستان به فعالیت آغاز کرد

اولین تلویزیون علمی به نام «پیشگام» در افغانستان به فعالیت آغاز کرد. موسسان این تلویزیون می‌گویند با آغاز نشرات این تلویزیون، تعلیم و تحصیل در هرخانه قابل دسترس خواهد بود.

براساس اظهارات مسئولان این تلویزیون، قرار است برنامه‌های سوادآموزی و تحصیل تا درجه لیسانس و ماستری در آن تدریس شود. مخاطبان این تلویزیون می‌توانند با تعقیب برنامه‌های آموزشی و تحصیلی، امتحان بدهند و سند فراغت به دست آورند.

موسسان این تلویزیون می‌گویند که طالبان با آتش زدن مکتب‌ها و کشتن معلمین تلاش می‌کنند تا جلو باسواد شدن مردم افغانستان را بگیرند اما حالا این تلویزیون آموزش و تحصیل را به خانه‌های مردم می‌برد و طالبان نیز نمی‌توانند جلو همگانی شدن تعلیم و تربیه را بگیرند. این در حالیست که روستاهای افغانستان برق ندارند و طالبان اجازه تماشای تلویزیون را هم نمی‌دهند.

عبدالقدیر میرزایی یکی از مسئولان تلویزیون پیشگام روز سه شنبه در مراسم افتتاح این آن گفت: «تلویزیون پیشگام، تدریس رایگان برای مردم افغانستان می‌باشد. وجود جنگ‌های فراوان که هنوزهم به نام تروریسم گلوی ملت را می‌فشارد، بستری برای بی‌سوادی ۷۰ درصد، کم سوادی و کمبود ظرفیت‌ها در کشور شده است.»

در حال حاضر ده‌ها تلویزیون خصوصی در افغانستان نشرات دارند و بیشتر این تلویزیون‌ها در کابل و شهرهای کلان فعال هستند. اکثر این تلویزیون‌ها مصروف نشر خبرها و گزارش‌های روزمره اند و نشر موسیقی و سریال‌های هندی و ترکی بیشترین وقت نشراتی تلویزیون‌های افغانستان را پر می‌کند. برنامه‌های آموزشی در تلویزیون‌های افغانستان بسیار اندک است.

در مراسم افتتاح این تلویزیون شماری از مقام‌های پیشین حکومتی نیز حضور داشتند. حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان از آغاز کار تلویزیون پیشگام استقبال کرد. کرزی گفت امیدوار است مسئولان این تلویزیون همانگونه که وعده داده‌اند، دانش و آگاهی را به خانه‌های مردم ببرند: «اگر فرزند خاک توانمند نبود، کار برای خود نمی‌کرد. پس افتتاح تلویزیون پیشگام را به خصوص با شعار زیبای که در هر خانه ما یک پوهنتون است، مبارک باد می‌گویم.»

مبارزه با بی‌سوادی

مسئولان تلویزیون پیشگام گفتند که تلاش می‌کنند تا سطح آگاهی مردم را بلند ببرند. آن‌ها تاکید کردند که چهار دهه جنگ در افغانستان منجر به بی‌سوادی و ناآگاهی مردم شده و یکی از دلایل ادامه جنگ نیز همین موضوع است.

جاوید سنگدل موسس این تلویزیون گفت هدف این نیست که همه مردم تحصیل کنند تا صاحب کار و شغل شوند؛ بلکه مهم این است که سطح دانش مردم بلند برود: «برای ما مهم نیست که کسی کار دارد یا ندارد. مهم این است مردم خوب و خراب و سود و ضرر و انتحاری را فرق کنند. ما می‌خواهیم در دورترین خانه‌ها مردم به تعلیم دسترسی داشته باشند تا به سود خود، کشور خود و جهان بیندیشند.»

به باور مسئولان این تلویزیون، در چهل سال گذشته که جهان به سرعت در عرصه‌های مختلف علمی و تکنالوژی رشد کرد، افغانستان از هر نگاه عقب افتاد و سهم افغان‌ها از دانش امروزی بسیار اندک است. آقای سنگدل افزود: «جنگ را به نام دین و مذهب و سیاست و اقتصاد بر ما تحمیل کردند. جهان در این مدت ترقی کرد. ما تلاش می‌کنیم که چطور این فاصله را بپیماییم و یک جامعه با سواد داشته باشیم.»

این تلویزیون در هماهنگی با موسسات تحصیلی دنیا و یومف سویس که در کابل فعال هستند، خدمات خود را ارایه می‌کند. طوری که دانشجویان می‌توانند برنامه‌های درسی را از راه دور و در خانه‌های خود تعقیب کنند و برای امتحان به این دو موسسه تحصیلی مراجعه نمایند.

برخی از شخصیت‌های فرهنگی تاکید کردند که بهتر است تلویزیون پیشگام در عرصه «سواد آموزی» کارهای بیشتری انجام دهد. سید مخدوم رهین وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ گفت: «چهل سال است که این ملت از سواد آموزی به دور بوده است. بنابراین باید کوشش فراوان کرد که این کمبود وحشتناک را هرچه زودتر جبران کنیم.»

جوانان محصل در رابطه به آغاز نشرات این تلویزیون گفتند در صورتی که مسئولان آن به وعده‌های شان عمل کنند و برنامه‌های خوب تحصیلی داشته باشند، سویه تحصیلی در بین جوانان بلند خواهد رفت. شاهدالله یک محصل گفت: «داشتن تلویزیونی که به ما محصلین در قسمت تحقیق و تشریح مسایل علمی کمک کند، برای ما بسیار مفید است.»

تلاش‌برای بلند بردن سطح سواد افغان‌ها در حالی آغاز شده که مکتب‌ها در مناطق ناامن غیرفعال هستند و سیاست طالبان هنوز هم سوزاندن مکاتب و محروم کردن کودکان به خصوص دختران از درس و تعلیم است.

نویسنده حسین سیرت، کابل

تاریخ ۲۸٫۰۶٫۲۰۱۶

منبع : دوجه ویله

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*