خانه / خبرها / زندگی در مریخ تبدیل به یک واقعیت می شود
زندگی در مریخ تبدیل به یک واقعیت می شود
زندگی در مریخ تبدیل به یک واقعیت می شود

زندگی در مریخ تبدیل به یک واقعیت می شود

در خاک مریخ چی چیزی قابل رشد و نمو می باشد؟ زمانی که ذخایر زمینی کاملا تمام می شود؟

البته که اولین ساکنان کره مریخ باید چیزی برای خوردن به شکل جیره بندی و آنهم به صورت خشک شده داشته باشند، غلات و حبوبات در لوله های جا سازی شده، و البته با افزودن ویتامین ها باز هم کافی نیست.

ناگفته نماند که حمل و نقل با قیمت باور نکردنی گران خواهد بود.

این مشکل در حال حاضر بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول ساخته است تا راه حلی برای این موضوع پیدا کنند، آنها تلاش می کنند تا بدانند  چگونه دانه های غله جات در سخت ترین شرایط رشد و نمو می کنند.

مریخ اگر چه امروز خشک و خصمانه به نظر می رسد اما بنا بر پیش بینی ناسا به زودی گلها در آن شکوفه داده و میوه از درختان آویزان می شود.
ناسا در حال برنامه ریزی برای ارسال دانه و بذر مریخ با استفاده از کاوشگر بعدی خود است.
این کاوشگر قرار است نیمه سال ۲۰۲۰ به سوی سیاره سرخ حرکت کرده در سال ۲۰۲۱ روی آن فرود آید.

ناسا قصد دارد در این ماموریت که “پژوهش گیاهی مریخ”(MPX) نام دارد، گلخانه مریخی کوچکی بسازد که اگر موفقیت آمیز باشد، راه برای زندگی انسان بر روی این سیاره هموار خواهد شد.

“هیتر اسمیت” در کنفرانس “انسان به سوی مریخ” در واشنگتن گفت: به منظور زندگی بلند مدت بر روی مریخ دستکم باید بتوان گیاه را بر روی مریخ کشت داد.
اما اگر بذری به این سیاره فرستاده و رشد کند، یک گام به هدف نزدیک تر شده ایم.

شرایط محیطی بر روی مریخ در مقایسه با زمین، بسیار شدید است به طوریکه هوای قابل تنفس وجود ندارد، پرتوهای خورشیدی بسیاری به سطح آن می رسد.
دمای این سیاره به طور متوسط زیر ۶۳ درجه سانتی گراد و گرانش آن نیز ۳۸ درصد زمین است.

با توجه به برنامه ریزی برای ماموریت های سرنشین دار به مریخ، هرگونه احتمال از اینکه انسان بتواند غذای خود رادر این سیاره کشت دهد می تواند به معنای کاهش هزینه های اعزام و شانس بیشتر برای زنده ماندن باشد.

محققان دانشگاه واخنینگن در هلند،  اولین گام مهم را به سوی یک زندگی نسبتا راحت به سمت مریخ را برداشتند.

گروهی از دانشمندان با حمایت “پروژه  مریخ” نتیجه گیری کردند که سبزیجات می تواند در خاک مریخ رشد و نمو کند، بدون آنکه خطری برای انسان داشته باشد، دانشمندان از سال ۲۰۱۳ در گلخانه دانشگاه واخنینگن در حال تحقیق روی کشت گیاهان با شبیه سازی خاک ماه و مریخ هستند، لازم به ذکر است که زمینه این  تحقیقات توسط آژانس فضایی آمریکا (ناسا) ارائه شده است.

اولین آزمایش به  شکست مواجه شد و گیاهان همه خشکیدند، با این وجود این پروژه اطمینان بخش بوده، زیرا دانشمندان هلندی  اولین میوه  این آزمایش شان را برداشت کردند و این امیدوار کننده است.

منبع: اسپوتنیک و فرارو

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*