خانه / خبرها / رهبران عضو سازمان شانگهای تعهد کردند افغانستان را در پیکار با هراس افگنی کمک نمایند

رهبران عضو سازمان شانگهای تعهد کردند افغانستان را در پیکار با هراس افگنی کمک نمایند

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای امروز (جمعه) با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان آغاز شد.

در همین حال، رییس جمهور چین شی جینگ پنگ در دیدار جداگانه با رییس جمهور افغانستان گفته است که سازمان همکاری های شانگهای میتواند در برقراری صلح و ثبات در افغانستان این کشور را یاری کند.

رییس جمهورغنی در دیدار با همتای چینی اش گفته است که افغانستان می خواهد عضویت بانک سرمایه گزاری درزیرساخت های آسیا را بدست آورد.

شانزده همین نشست سران سازمان همکاری های شانگهای به روز جمعه درازبیکستان برگزار شد.

رهبران عضو در این نشست دو روزه درکنار مسایل دیگر چگونگی پیکار با هراس افگنی به ویژه دربخش های شمال افغانستان را به بحث و بررسی گرفتند.

اسلام کریموف رییس جمهور ازبیکستان در سخنانی حضور سران این سازمان را در کشورش خوش آمد گفت:”سران گرامی کشورها وهمکاران، اجازه دهید تا به عنوان کشور میزان نشست سازمان همکاری های شانگهای ، شما را به پایتخت ازبیکستان خوش آمدید ونشست را آغاز می کنیم.”

رییس جمهور چین دردیدار با رییس جمهورغنی می گوید که بیجنگ به عنوان عضو شانگهای آماده کمک به موفقیت روند صلح افغانستان به رهبری ومالیکیت افغانان است.

وی می افزاید:”روند صلح افغانستان به رهبری ومالیکت مردمان این کشور باید به پیش برده شود.”

همزمان با ا ین امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان می گوید که ثبات درافغانستان تضمین کننده ثبات درمنطقه است.

وی تاکید کرد که کشورهای عضو سازمان شانگهای می توانند افغانستان را درپیکار با هراس افگنی وقاچاق مواد مخدر یاری رسانند.

رییس جمهور کازاخستان نیز دردیدار با رییس جمهورغنی آماده گی اش را برای ترمیم چرخبال های نیروهای هوایی افغانستان اعلام کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان دریدار با رییس جمهور غنی او را دعوت کرد تا در ماه های آینده به ترکمنستان سفر کند و افزون برگشایش خط آهن آقینه، توافقنامه ترانزیتی لاجورد را نیز امضا کند.

جمعه ۴ سرطان ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Mir Aqa

منبع : طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*