خانه / خبرها / دریچه ویژه / نشست رهبران کشور های عضو سازمان شانگهای

نشست رهبران کشور های عضو سازمان شانگهای

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته است دیگر هیچ مانعی برای پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای وجود ندارد.

آقای پوتین در نشست رهبران کشور های عضو این سازمان در تاشکند، پایتخت ازبکستان گفت: “ما معتقدیم که پس از حل مشکل برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد هیچ گونه مانعی برای پذیرش درخواست ایران باقی نمانده است.”

رئیس جمهوری روسیه افزود ایران به عنوان ناظر از خیلی وقت پیش در این سازمان مشارکتی فعال داشته است.

در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، بختیار حکیم اف نماینده ریاست جمهوری روسیه در این سازمان گفته بود کشورهای عضو هنوز در مورد زمان پذیرش ایران به توافق نرسیده اند.

این نشست روز پنجشنبه، ۲۳ جون در تاشکند آغاز به کار کرد.

سازمان همکاری‌های شانگهای در سال ۲۰۰۱ از جانب چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد و افغانستان، ایران، هند، پاکستان و مغولستان از کشورهای ناظر در آن هستند.

تقویت امنیت منطقه‌ای، مقابله با تجزیه‌طلبی قومی و جلوگیری از افراط‌گرایی مذهبی از جمله اهداف اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای در زمان تاسیس آن اعلام شده بود اما بعدا همکاری‌های اقتصادی نیز به بخشی از فعالیت آن تبدیل شد.

برخی تحلیلگران می‌گویند یکی از هدف های اصلی این سازمان تلاش برای ممانعت از نفوذ غرب، به خصوص ایالات متحده، در منطقه بوده است.

ایران در اواخر دولت محمد خاتمی عضو ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای شد. در سال های بعد دولت محمود احمدی نژاد خواهان عضویت کامل ایران در این سازمان شد، اما بررسی این درخواست بارها به تعویق افتاده است.

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*