خانه / خبرها / بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌شود
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌شود

اعلام نتایج همه‌پرسی ماندن یا خروج بریتانیا در اتحادیه اروپا، بلافاصله توفانی را در عرصه سیاسی و اقتصادی بریتانیا، اروپا و شاید تمام دنیا به راه انداخته است؛ از اقدامات اضطراری بانک مرکزی انگلستان و سوئیس گرفته تا اعلام استعفای دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا.

در واکنش به این تحول بی‌سابقه در عرصه بین‌المللی بسیاری از چهره‌های سیاسی و اقتصادی و افراد صاحب نفوذ در کشورهای مختلف به آن واکنش نشان دادند، واکنش‌هایی که درست مانند رای دهندگان بریتانیایی نشانه شکاف عمیقی بین دیدگاه‌های دو طرف ماجرا است.

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را زمین لرزه‌ای بزرگ خواند و در صفحه شخصی خود نوشت ستاره های پرچم اتحادیه اروپا در حال فرو افتادن است:

“تحولات اقتصادی کشورهای جنوب اروپا، تروریسم، و بحران مهاجرت نشان می داد که این اتحاد در حال فروپاشی است؛ اما دومینوی سقوط با برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) آغاز می شود.

مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا را نه گفتن به “تبعیت” دولت بریتانیا از آمریکا خواند.

رهبران اتحادیه اروپا، دونالد تاسک رییس شورای اروپا، ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، مارتین شولتز رییس پارلمان اروپا و مارک روته نخست وزیر هلند که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد در بیانیه‌‌ای اعلام کردند تا زمانی که مذاکرات برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کامل نشود بریتانیا عضو این اتحادیه باقی خواهد ماند و تمام الزامات و حقوق آن شامل حالش خواهد شد. خروج کشورها از اتحادیه اروپا بر اساس ماده پنجاه عهدنامه لیسبون صورت می‌گیرد و هر کشوری که این ماده را فعال کند برای خروج از اتحادیه اروپا دو سال فرصت دارد.

قرار است وزرای خارجه کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، ایتالیا، بلژیک و لوگزامبورگ شنبه آینده در برلین دیدارو گفتگو خواهند کرد.

بوریس جانسون، از حزب محافظه کار و از چهره های مهم حامی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در نخستین اظهار نظر پس از اعلام نتیجه رفراندوم  دیوید کامرون، نخست وزیر را سیاستمداری شجاع و پایبند اصول اخلاقی دانست. او از تصمیم آقای کامرون به استعفا ابراز تاسف کرد.

آقای جانسون همچنین گفت این شجاعت آقای کامرون بود که پس از ۴۳ سال این فرصت را به بریتانیا داد تا اولین رفراندوم در مورد اتحادیه اروپا را برگزار کند.

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد گفته است نتیجه رفراندوم بریتانیا نشان دهنده “واقعیت سیاسی جدیدی” است.
خانم والستروم افزوده: “بریتانیا مدتهایی مدید شریکی مهم برای سوئد بوده است نه تنها در اتحادیه اروپا بلکه در بسیاری از موضوعات مختلف. دولت هم برای حفاظت از منافع سوئد و همچنین همکاری با اتحادیه اروپا در آینده فعالیت خواهد کرد از جمله در مورد کمپانی های سوئدی و شهروندان سوئد که در بریتانیا کار و زندگی می کنند.”

نورالدین جانیکلی معاون نخست وزیر ترکیه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را آغاز تجزیه این اتحادیه دانست.

دونالد ترامپ نامزد تقریبا محرز حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را “چیز بسیار خوبی” برای مردم بریتانیا نامید چرا که آنها تصمیم گرفتند “کشورشان را دوباره پس بگیرند.”

دمیتری پشکوف، سخنگوی رسانه‌ای ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت آقای پوتین در ساعت‌های آینده در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اظهار نظر خواهد کرد. اما به گفته آقای پشکوف، موضع رییس جمهور روسیه این است که “اتحادیه اروپا شریک اقتصادی بزرگ روسیه است” و مسکو خواهان آن است که “اتحادیه اروپا یک قدرت اقتصادی بزرگ، رو به رشد، قابل پیش بینی و باثبات باقی بماند.”

برخی گردشگران بریتانیایی که در یونان در سفر هستند امروز صبح برای گرفتن پول از عابر بانک با مشکل روبرو شدند و نتوانستند به روال معمول با استفاده از کارت بانکی خود پول بگیرند

اما فیلیپ هموند وزیرخارجه برتانیا گفت با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین باید کمی خوشحال شده باشد چون فشار تحریم‌ها بر این کشور کاهش خواهد یافت.

ولادیمیر گرویزمن، نخست وزیر اوکراین گفت امروز بهترین روز اروپای متحد نیست، اما من معتقدم اتحاد اروپا با همه اینها باقی خواهد ماند. چون این اتحادیه بر پایه دموکراسی شکل گرفته که بین ما مشترک است.”

تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا گفت تلاطم بازارهای اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد. وی خواستار آن شد که با وحدت در تمام جناح‌های سیاسی قدم‌هایی برای مقابله با آن برداشته شود.

صادق خان شهردار لندن سعی کرد به مردم، سرمایه‌گذاران و تجار بین‌المللی اطمینان خاطر بدهد و گفت با اینکه معتقد است ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بهتر است اما لندن همچنان شهر موفقی باقی خواهد ماند. او همچنین به یک میلیون شهروند اروپایی که در لندن زندگی می کنند خوش‌آمد گفت و از مردم خواست اختلاف‌ها را کنار بگذارند.

مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا می گوید این کشور عضو ناتو باقی خواهد ماند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم در بیانیه‌ای گفت بریتانیا یک متحد متعهد و قدرتمند ناتو باقی خواهد ماند و نقش پیشروی خود را در آن حفظ خواهد کرد.

در خود بریتانیا، اخبار تایید نشده‌ای از حزب کارگر به گوش می‌رسد که نمایندگان این حزب در پارلمان بریتانیا خواستار استعفای جرمی کوربین رهبر حزب هستند، آقای کوربین زیر فشار انتقادها قرار دارد چون برای متقاعد کردن مردم به ماندن در اتحادیه اروپا کوشش کافی نکرده است. آقای کوربین در واکنش به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت این تصمیم “عواقبی” برای کار و مشاغل خواهد داشت.

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*