خانه / اقتصاد / طرح ملی انکشاف تولید زعفران به تصویب رسید
تولید پایدار زعفران
تولید پایدار زعفران

طرح ملی انکشاف تولید زعفران به تصویب رسید

طرح ملی ۵ ساله‌ی انکشاف تولید پایدار زعفران در شورای عالی اقتصادی کشور به تصویب رسید

«اکلیل حکیمی» وزیر مالیه کشور اعلام کرد که شورای عالی اقتصادی در جلسه روز یکشنبه خود، طرح ملی ۵ ساله انکشاف تولید پایدار زعفران را تصویب کرد.

«اکلیل حکیمی» وزیر مالیه کشور، اعلام نمود که :طرح ملی پنج ساله انکشاف تولید پایدار زعفران مورد تایید جلسه شورای عالی اقتصادی قرار گرفت و به وزارت زراعت هدایت داده شد تا مشکلات اساسی را در این راستا تشخیص دهد.
به گفته وزیر مالیه، در این جلسه به وزارت زراعت هدایت داده شده که برای عملی شدن طرح، سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را تدوین کرده و یک تیم مشخص را در این وزارت ایجاد کند تا تطبیق این طرح را به عهده داشته باشد.
بر اساس این برنامه قرار است که تا ۵ سال آینده تولید زعفران از ۳.۵ تن به ۱۴ تن افزایش یابد و در آمد آن در آینده‌ها از ۴.۵میلیون دالر به ۲۰۰میلیون دالر برسد.
در همین حال ارگ ریاست جمهوری نیز با انشتار خبرنامه‌ای گفته است که در جلسه شورای عالی اقتصادی طرح ملی پنج سالۀ انکشاف تولید پایدار زعفران از سوی وزیر زراعت ارائه شده است.
در خبرنامه با اشاره به تصویب این طرح گفته شده که بخاطر جلوگیری از تقلب زعفران افغانستان، باید روی بسته‌های تولیدی زعفران کشور بارکد نصب شود.
رییس جمهور غنی گفته که زراعت اساس ثبات افغانستان را تشکیل می ‌دهد و باید بخش‌های مختلف زراعت کشور به شکل همه جانبۀ آن تعریف شود.
آقای غنی تاکید کرده که باید کمیتۀ ایجاد شود تا روی تولید، پروسس، ترویج و بازاریابی زعفران افغانستان به گونۀ همه جانبه کار کند.
به گفته آقای غنی، بخاطر بازاریابی زعفران افغانستان باید طرح واضح تبلیغاتی آماده شود. او اظهار نمود که امارات متحدۀ عربی و چین علاقمند هستند که به زعفران افغانستان در آن کشورها بازار ایجاد کنند.
رییس جمهوری گفته که زعفران کشور می‌تواند تصویر افغانستان را در جهان بدل کند و صادرات زعفران افغانستان به سرمایه‌گذاری دراز مدت نیاز دارد.
زعفران کشور تا کنون به کشورهای عربی و آلمان صادر می‌شود و قیمت هر کیلوی آن به ۲ هزار دالر امریکایی یا معادل ۱۲۰ هزار افغانی به فروش می رسد.
از سویی هم بر اساس اعلام وزارت زراعت، در سال گذشته زعفران در ۲۲ ولایت کشور کشت شده است و افغانستان ظرفیت تولید ۷۰ هزار تن زعفران را دارد .
چندی پیش نیز در سفر مقامات عالی‌رتبه کشور به چین، قرارداد صادرات زعفران افغانستان به این کشور میان وزارت زراعت و طرف چینی به امضا رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*