خانه / خبرها / نخواهیم گذاشت سوریه به پایگاه تروریسم تبدیل شود

نخواهیم گذاشت سوریه به پایگاه تروریسم تبدیل شود

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که به مناسبت ٢٥ سالگی روابط سیاسی میان روسیه و اسرائیل به مسکو رفته است، گفت که دو کشور در زمینۀ «مبارزه با تروریسم» کاملاً اتفاق نظر دارند. نتانیاهو گفت که اسرائیل وارد درگیری‌های سوریه نمی‌شود اما در عین حال اجازه نخواهد داد که ایران از طریق این کشور به اسرائیل صدمه‌ای بزند.

قبل از ملاقات با پوتین، نخست‌وزیر اسرائیل در گفتگویی با خبرگزاری‌های روسی تأکید کرد که تمام تلاش خود را برای ممانعت از استقرار «تروریسم ایرانی» در سوریه به کار خواهد بست.

نتانیاهو گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم که “خطوط قرمز” و مرزهایمان مورد تجاوز قرار گیرد. ایران نخواهد توانست به واسطۀ حزب‌الله، از خاک سوریه برای حمله به ما استفاده کند و در جولان، یک جبهۀ تروریستی جدید علیه اسرائیل بگشاید».

او افزود: «ما به روشنی نشان داده‌ایم که نمی‌خواهیم وارد درگیری‌های سوریه شویم منتهی با دو استثناء: نخست این که به زخمی‌های سوری کمک‌های پزشکی می‌دهیم و دوم این که به هیچ قیمت اجازه نخواهیم داد که ایران از طریق سوریه به اسرائیل حمله کند و یا سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله بدهد».
نتانیاهو گفت: «ما از آیندۀ سوریه خبر نداریم اما به هر حال این کشور نباید به پایگاهی برای تروریسم و تهاجم ایرانی‌ها تبدیل شود».

روابط عاقلانۀ اسرائیل و روسیه
 
به مناسبت دیدار بنیامین نتانیاهو با ولادیمیر پوتین، چند قرارداد اقتصادی نیز میان دو کشور امضا شد. از این پس، روسیه خرید محصولات کشاورزی از اسرائیل را افزایش می‌دهد.

خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه در مسکو بر روابط واقع‌بینانه و عاقلانۀ اسرائیل و روسیه و همچنین رابطۀ خوب و صمیمانۀ دو رهبر سیاسی تأکید دارد.

پوتین بعد از ملاقات با نتانیاهو گفت: «ما در مورد لزوم همکاری برای مقابله با تروریسم بین‌المللی صحبت کردیم. در این مورد خاص، ما کاملاً همراه و متحد هستیم».
نتانیاهو هم افزود: «در بارۀ ارتباط میان مقامات نظامی اسرائیلی و روسی در خاورمیانه نیز صحبت کردیم. به کمک ارتباط منظم و دائمی، می‌خواهیم از هرگونه تصادف غیرمنتظره جلوگیری کنیم و همچنین مبارزه علیه دشمن مشترک را هماهنگ نماییم».

با وجود نزدیکی مسکو به تهران و دمشق، اسرائیل و روسیه توانسته‌اند روابط مثبتی برقرار سازند.
به گفتۀ فئودور لوکیانوف کارشناس روس، «نتانیاهو و پوتین رابطۀ دوستانه ندارند اما نگرش مشابهی دارند… هر دو آدم‌های پراگماتیک، محافظه‌کار و واقع‌بینی هستند. برای نتانیاهو منافع اسرائیل بر هر چیز تقدم دارد. از این جهت، پوتین به او نزدیک است و بنابراین می‌توانند رابطه‌ای صریح و صادقانه داشته باشند».

در این دیدار، نتانیاهو از پوتین به خاطر یک تانک تشکر کرد: در سال ١٩٨٤ در جنگ لبنان، یک تانک ارتش اسرائیل به چنگ نیروهای سوری افتاد. این تانک بعدها به موزه‌ای در روسیه منتقل شد و بالاخره پوتین تصمیم گرفت که آن را به اسرائیل پس دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*