خانه / خبرها / کار ساخت «مرکز فرهنگی بامیان» آغاز شد

کار ساخت «مرکز فرهنگی بامیان» آغاز شد

کار ساخت پروژه بزرگ «مرکز فرهنگی بامیان» با گذاشتن سنگ تهداب از سوی مقام های حکومتی و محلی، سفیر کره جنوبی در کابل و مسئولان سازمان یونسکو به گونه رسمی آغاز شد.

این مرکز فرهنگی با حمایت مالی کره جنوبی و با هماهنگی سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ساخته می‌شود.
در مراسم افتتاح پروژه ساخت این مرکز فرهنگی روز (یکشنبه) سعادت نادری، وزیر شهرسازی، چین کی هون سفیر کوریای جنوبی، خانم پاتری شیا مک فیلیپس رییس عمومی یونسکو، سارا نوشادی مدیر پروژه مرکز فرهنگی بامیان، حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح افغانستان حضور داشتند.
دفتر مطبوعاتی مقام ولایت بامیان با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که هدف اساسی این مرکز کمک به حفظ آثار تاریخی بامیان، اطلاع‌ رسانی در مورد این آثار و اهمیت تاریخی و فرهنگی آن و همچنین آموزش‌های فرهنگی است.
گفته شده که این مرکز دارای یک موزه، تالاری برای برگزاری نمایشگاه‌ها، تالار کنفرانس‌ و مرکز آموزشی خواهد بود.
طراحی ساختمان این مرکز از سوی یونسکو به رقابت گذاشته شد و زمستان گذشته طرح یک تیم اینجینیران آرژانتینی از بین ۱۰۷۰ طرح از ۱۱۸ کشور برگزیده شد.
در خبرنامه آمده است که مرکز فرهنگی بامیان با بودجه تمویلی ۵.۵ میلیون دالر آمریکایی توسط کره جنوبی ساخته می شود و قرار است در مدت زمان ۱۸ ماه کاری به مرحله بهره برداری برسد.
«طاهر زهیر» والی بامیان، سنگ بنا و افتتاح این مرکز را امری فرخنده و روزی خجسته و مبارک برای افغانستان و مردم بامیان عنوان کرد.
در همین حال آقای چین کی هون، سفیر دولت کره جنوبی در کابل، این مرکز را هدیه‌ای از سوی مردم و دولت کره به مردم افغانستان عنوان کرده و اظهار امیدواری کرد تا این مرکز فرهنگی وسیله‌ی دوستی بین دو ملت افغانستان و کره جنوبی شود.

دوشنبه ۲۴ جوزا ۱۳۹۵

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*