خانه / خبرها / غنی: رد فرمان تقنینی یک عقبگرد در آوردن اصلاحات انتخاباتی است
این برای دومین بار است که فرمان رییس جمهور غنی در مورد ساختار، صلاحیت ها و وظایف کمیسیون های انتخاباتی از سوی مجلس نمایندگان رد شد
این برای دومین بار است که فرمان رییس جمهور غنی در مورد ساختار، صلاحیت ها و وظایف کمیسیون های انتخاباتی از سوی مجلس نمایندگان رد شد

غنی: رد فرمان تقنینی یک عقبگرد در آوردن اصلاحات انتخاباتی است

پس از رد فرمان تقنینی ریاست جمهوری در مورد اصلاح نظام انتخاباتی از سوی مجلس نمایندگان، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور واکنش نشان داده و عدم تصویب این فرمان را یک عقبگرد در آوردن اصلاحات انتخاباتی خواند.

آقای غنی گفت با احترام کاملی که به صلاحیت های شورای ملی دارد، عدم تصویب فرمان تقنینی را یک عقبگرد در عرصه آوردن اصلاحات انتخاباتی می داند.
ارگ ریاست جمهوری با انتشار خبرنامهء از قول رییس جمهورغنی نوشته: حکومت و مردم توقع داشتند تا در صورت عدم موافقت وکلای محترم به مواد قانون، تعدیلات مورد نظر شان را پیشنهاد و بعدا به تصویب این قانون بپردازند.
مجلس نمایندگان کشور در جلسه امروز (دوشنبه) در رای گیری علنی با بیشترین رقم آرا، فرمان تقنینی ریاست جمهوری در مورد اصلاح نظام انتخاباتی را رد کرد.
این برای دومین بار است که فرمان رییس جمهور غنی در مورد ساختار، صلاحیت ها و وظایف کمیسیون های انتخاباتی از سوی مجلس نمایندگان رد شد.
با این حال در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری گفته شده، اگر فرمان تصویب می شد، اصلاحات تکمیل و آمادگی برای برگزاری انتخابات زودتر می شد.
در خبرنامه تاکید شده است که حکومت افغانستان تمامی تلاش ها را برای برگزاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی ها انجام می دهد.
همچنان گفته شده که بعد از بررسی حقوقی و مشوره با نهاد های مرتبط احزاب سیاسی، و نهاد های مدنی اصلاحات انتخاباتی دنبال خواهد شد.
فرمان تقنینی رییس جمهور در حالی از سوی مجلس نمایندگان رد شد که اشرف غنی چندی پیش نامه ای را به بانکی مون، سر منشی ملل متحد فرستاده و خواستار کمک های جهانی برای برگزاری انتخابات شده بود.
در همین حال نهاد های ناظر بر انتخابات و شماری از فعالان مدنی کشور از مجلس نمایندگان خواسته بودند که فرمان تقنینی ریاست جمهوری در مورد اصلاح نظام انتخاباتی را تایید کنند تا زمینه برگزاری انتخابات مساعد شود.
از سویی هم گفته می شود که کمک های جامعه جهانی برای برگزاری انتخابات، وابسته به اصلاح نظام انتخابات و برگزاری انتخابات شفاف در کشور است.
بر اساس قانون اساسی کشور، انتخابات پارلمانی باید در ماه سرطان سال ۱۳۹۴ برگزار می شد، اما حکومت تا کنون موفق به اصلاح نظام انتخاباتی نشده است.
در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات ۲۵ ماه میزان سال جاری خورشیدی را روز برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها تعیین کرد که برگزاری انتخابات در این زمان بعید به نظر می رسد.

منبع: خبرگزاری بخدی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*