خانه / خبرها / از روز جهانی منع استفاده از تنباکو در کابل تجلیل شد
منع استفاده از تنباکو
منع استفاده از تنباکو

از روز جهانی منع استفاده از تنباکو در کابل تجلیل شد

از روز جهانی منع تنباکو امروز سه شنبه از سوی وزارت صحت عامه افغانستان در کابل تجلیل شد.

این وزارت امسال این روز را با شعار “آمادگی برای بسته‌بندی‌های ساده” بزرگداشت نمود.
افغانستان در حالی از روز جهانی مبارزه با تنباکو تجلیل می کند که استفاده از این مواد در سراسر کشور به اشکال مختلف و به پیمانه گسترده‌ای مروج است.
با آن که دو سال پیش قانون منع استفاده از تنباکو به تصویب رسید اما به نظر می رسد که اکنون این قانون به گونه‌ای درست آن تطبیق نمی‌شود.
در حال حاضر در برابر استفاده از تنباکو در محلات عمومی ممنوعیتی خاصی وجود ندارد و این چیزیست که در تضاد با میثاق جهانی منع استفاده از تنباکو در محلات عامه قرار دارد.
داکتر بشیراحمد سروری، آمر صحت روانی و سو استفاده مواد مخدر می گوید: “باز بودن مرزها، وجود ناامنی و دست داشتن اراکین دولتی از دلایل اصلی عدم تطبیق قانون در کشور است.”
از سویی هم، ولسی جرگه سال گذشته طرح تعدیلی در فقره‌ی دوم ماده‌ی بیستم قانون کنترول تنبا‌کو و دخانیات را به تصویب رساند که بر بنیاد این تعدیل پس از آن محصول گمرکی سگرت از ۲۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.
اکنون اما مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که این تصمیم نتیجه‌ی مطلوبی در پی نداشته است.
مسوولان در این وزارت می‌گویند که شرکت‌های تولیدکننده این مواد، با تغییر نام و فریب جوانان این مواد را به شکل دیگر وارد بازار می‌کنند.
داکتر بشیراحمد سروری گفت كه تعرفه گمرکی تنها سگرت را شامل می‌شود و به گفته وی، محصولات دهانی که از تنباکو تولید می‌شود شامل این قانون نمی‌شود.
ایجاد یک مکانیزم هماهنگی، توقف قلیون کشیدن در رستورانت‌ها، منع خرید و فروش این مواد توسط اطفال، ایجاد سیستم جریمه و نظارت بیشتر بر چگونگی مصرف این مواد از دیگر نکاتی است که وزارت صحت عامه، شاروالی کابل، اداره حفاظت از محیط زیست و اتحادیه هوتل داران با نشر اعلامیه مشترک بر تطبیق آن تاکید کردند و از نظارت بیشتر بر مصرف این مواد سخن گفتند.
رقم دقیق استفاده کنندگان دخانیات در افغانستان مشخص نیست اما براساس ارزیابی که وزارت صحت عامه در مورد رقم مصرف کنندگان این مواد در سال ۲۰۱۱ در شهر کابل انجام داده بود، رقم این افراد ۳۵٫۲ درصد دریافت شده بود.
به گفته مسوولان در این وزارت، ۵۰٫۲ درصد کسانی هستند که به شکل غیر مستقیم از دود تنباکو و مشقات آن متضرر شده‌اند.
این درحالی‌ست که استفاده از تنباکو در سراسر جهان یک معضله بزرگ بوده و مشکلات فراوان صحی را برای مصرف‌کنندگان در پی می‌آورد.
مسوولان صحی می‌گویند که استفاده از این مواد امراض چون: سرطان، فشار خون، امراض قلبی و تنفسی را برای استفاده کنندگان به دنبال دارد.
در کنار این، مطالعات سازمان صحی جهان در سطح دنیا نیز نشان می‌دهد که حدود ۶ ملیون نفر سالانه از بابت استفاده تنباکو جان‌های خود را از دست می‌دهند.
براساس این مطالعات، بیشتر از ۵ ملیون از اثر استفاده مستقیم تنباکو و بالاتر از ۶۰۰ هزار تن از اثر استفاده غیرمستقیم این مواد میمرند.

تهيه شده توسط علی آرش

سه شنبه ۱۱ جوزا ۱۳۹۵

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*