خانه / خبرها / حکومت افغانستان کشته‌شدن ملا منصور را تأیید کرد
ملا منصور
ملا منصور

حکومت افغانستان کشته‌شدن ملا منصور را تأیید کرد

ریاست امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گزارش‌های مبنی بر کشته‌شدن ملا اخترمحمد منصور رهبر طالبان را تأیید کرده و گفته است که او در حملۀ طیاره بی‌پیلوت در منطقۀ دالبندین بلوچستان پاکستان کشته شده است.

یک منبع ریاست امنیت ملی افغانستان که خواست نامش فاش نشود، به صدای امریکا کشته‌شدن ملا اخترمحمد منصور رهبر طالبان را تأیید کرد؛ اما جزئیات بیشتر نداد.

این ریاست در صفحۀ رسمی تویترش نیز نوشته است که این رهبر طالبان، ساعت ۳:۴۵ عصر دیروز در نتیجۀ حملۀ طیاره بی‌پیلوت در منطقۀ «دالبندین» ایالت بلوچستان پاکستان، کشته شده است.

اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در صفحۀ تویترش با تأیید کشته‌شدن ملا اخترمحمد منصور گفته است که او ساعت چهارونیم عصر دیروز در منطقۀ «دالبندین» ایالت بلوچستان پاکستان، کشته شده است.

طالبان هنوز کشته‌شدن رهبر شان را نه تأیید و نه هم رد کرده اند.

معلومات قبلی

هرچند حکومت افغانستان می‌گوید که دربارۀ حملۀ طیاره بی‌پیلوت امریکا بر موتر ملا اختر منصور تحقیق می‌کند؛ اما به باور رئیس اجرائیه این کشور، احتمال کشته‌شدن وی زیاد است.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای، حملۀ طیاره بی‌پیلوت امریکا بالای موتر حامل ملا اختر منصور را تأیید کرده؛ اما گفته است که نتایج تحقیقات را در این مورد بعدتر با مردم افغانستان شریک خواهد ساخت.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان امروز در جلسۀ شورای وزیران در قصر سپیدار، گفت که خبر این حمله را دیشب مقامات ایالات متحده امریکا به اطلاع حکومت افغانستان رسانده است.

آقای عبدالله احتمال کشته‌شدن ملا اختر منصور را در این حمله رد نکرد؛ ولی افزود که جزئیات نتایج این حمله بعداً روشن می‌شود.

او گفت”نهادهای امنیتی ایالات متحده امریکا و هم‌ بخش‌های امنیتی ما هنوز هم مسأله را بررسی می‌کنند؛ اما احتمال بیشتر می‌رود که طی این حمله اخترمحمد منصور کشته شده باشد”.

موتر حامل ملا اختر منصور روز شنبه حوالی ساعت سه بعد از ظهر به وقت محل، در منطقه مرزی «احمدوال» در ایالت بلوچستان پاکستان هدف حملۀ طیاره بی‌پیلوت اردوی ایالات متحده قرار گرفت.

مقامات امریکایی می‌گویند که بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده شخصاً دستور انجام این حمله را صادر کرده بود.

هنوز طالبان به صورت رسمی کشته‌شدن ملا اخترمحمد منصور را تأیید نکرده اند؛ اما خبرگزاری اسوشیتدپرس، در یک گزارش خود از قول ملا عبدالرؤوف یک قوماندان گروه طالبان نوشته است که ملا اختر منصور در حمله طیاره بی‌پیلوت امریکا کشته شده است.

طالبان پیش از این نیز مرگ ملا عمر را برای بیش از دو سال پنهان نگهداشته بود.

ملا اختر محمد منصور، پس از آشکار شدن مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان در اواخر ماه جولای سال گذشته، از سوی شماری از اعضای این گروه در ماه جون پارسال به رهبری برگزیده شد.

اما این مسأله سبب اختلاف میان قوماندانان طالبان گردید و شماری از این قوماندانان رهبری وی را نپذیرفتند که در نتیجۀ انشعاب این گروه، بخش دیگری از طالبان با ملا محمد عبدالرسول بیعت کردند.

ملا اخترمحمد منصور، در زمان حاکمیت طالبان وزیر هوانوردی ملکی بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*