خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / ‘گرگ و میش’ ساخته شهر بانو سادات برنده جایزه جشنواره سینمایی کن
گرگ و میش
گرگ و میش

‘گرگ و میش’ ساخته شهر بانو سادات برنده جایزه جشنواره سینمایی کن

فیلم “گرگ و میش” ساخته شهربانو سادات، کارگردان افغان برنده جایزه یکی از بخش‌های جانبی جشنواره فیلم کن شد.

این فیلم بر اساس خاطرات هفت سال زندگی خانم سادات در بامیان ساخته شده است؛ زمانی که او در سال ۲۰۰۱ همراه خانواده‌اش از ایران به افغانستان بازگشته بود.

فیلم گرگ و میش زندگی روزمره مردم آن روستا را در نقطه‌ای دورافتاده از بامیان نشان می‌دهد

این فیلم در بخش “دو هفته کارگردانان” کن در کنار آثار کارگردانان مشهوری مانند پل شریدر، آلخاندرو خودوروفسکی و مارکو بلوچیو شرکت داشت.

این اولین فیلم بلند خانم سادات، فیلمساز ۲۶ ساله افغان است. او قبلا هم فیلم مشترکی با یک کارگردان آلمانی ساخته است.

شهربانو سادات متولد ۱۳۶۹ در تهران، فیلمساز افغان مقیم کابل است. پس از سقوط طالبان او از ایران به همراه خانواده‌اش به افغانستان باز‌می‌گردد و تحصیلاتش را در بامیان و سپس در رشته سینما و تاتر دانشگاه کابل ادامه می‌دهد. او قبل از اتمام دانشگاه آن را رها می‌کند و با شرکت در یک کارگاه فیلمسازی در افغانستان شروع به ساخت فیلمهای مستند و کوتاه می‌کند. در سال ۲۰۱۰ فیلمنامه فیلم بلند او ‘گرگ و گوسفند’ در بخش سینه فونداسیون جشنواره کن پذیرفته می‌شود و در ادامه اولین فیلم کوتاه‌اش ‘یک وارونه’ در بخش برگزیده دو هفته کارگردانان جشنواره کن در سال ۲۰۱۱ به نمایش درمی‌آید و در پی آن در سال ۲۰۱۲ وی در کارگاه فیلمسازی جشنواره فیلم سی پی اشتاکس دانمارک با کاتیا ادومیت کارگردان دیگر این فیلم آشنا می‌شود و این دو به همراه هم این ایده را به پیش می‌برند.

محمد عبدی، خبرنگار و تحلیلگر فیلم درباره گرگ و گوسفند به سایت فارسی بی‌بی‌سی می‌گوید: “این فیلمساز جوان سعی کرده رئالیسم را با استفاده از قصه‌های اساطیری و فولکلور افغانستان با فضای سورئال مخلوط کند.”

به گفته آقای عبدی که فیلم را دیده، داستان فقر و زندگی در یک نقطه دورافتاده با قصه‌هایی از تخیل مردم آمیخته و جریان را به سمتی پیش پرده که مخاطب را به خوبی با خود همراه می‌کند؛ هرچند شاید به اعتقاد آقای عبدی بعضی از صحنه‌های فیلم قابلیت کوتاه‌تر شدن داشته باشد.

فیلم گرگ و میش در تاجیکستان فیلمبرداری شده است.

۲۱ می ۲۰۱۶

بی بی سی

شهربانو سادات

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*