خانه / خبرها / دریچه ویژه / دوام «حمایت قاطع» و کمک مالی تا ۲۰۲۰
دوام حمایت قاطع و کمک مالی
دوام حمایت قاطع و کمک مالی

دوام «حمایت قاطع» و کمک مالی تا ۲۰۲۰

نشست وزیران خارجه‌‌ کشورهای عضو ناتو در حالی به پایان رسید که کشورهای عضو این سازمان، آمادگی‌های‌شان را برای کمک به افغانستان اعلام کردند.
گرچه هنوز از رقم دقیق کمک‌های مالی به افغانستان اطلاعی در دست نیست، اما کشورهای عضو این سازمان، اعلام کردند که متعهد به کمک به افغانستان در زمینه‌های نظامی ومالی استند.

ینس استلتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، در آخرین نشست خبری‌اش که عصر دیروز برگزار شد، تاکید کرد که این سازمان بر چالش‌های امنیتی در افغانستان واقف است و هم‌زمان بر توانایی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز اعتماد دارد.
دبیر کل ناتو تاکید کرد که حمایت این سازمان از نیروهای امنیتی افغانستان، فراتر از سال ۲۰۱۷ خواهد رفت و تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت. پیش از این، در نشست سران کشورهای عضو ناتو در شیکاگو در سال ۲۰۱۲، کشورهای عضو ناتو حمایت‌شان از افغانستان را تا سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بودند، اما در نشستی که قرار است تا کم‌تر از دو ماه دیگر در وارسا برگزار شود، این حمایت‌ها تا سال ۲۰۲۰ تمدید خواهد شد.
ینس استلتنبرگ گفت که نشست امروز که در مورد افغانستان برگزار شد، در کنار وزیران خارجه ‌کشورهای عضو ناتو، نمایندگان ارشد سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، جاپان و کوریای جنوبی نیز در آن سهم داشتند و روی مسایل مربوط به دوام همکاری این سازمان در چارچوب ماموریت حمایت قاطع از افغانستان، گفتگو شد.
آقای ینس گفت: «ما می‌دانیم که افغانستان با تهدیدهای جدی روبه‌رو است و این را هم می‌دانیم که سربازان افغان شجاعانه و مسلکی با این تهدیدها مقابله می‌کنند. از همین لحاظ تصمیم بر این شد تا ماموریت حمایت قاطع را فراتر از سال ۲۰۱۶ ادامه بدهیم.»
دبیر کل ناتو گفت که در حال حاضر مقامات امنیتی این سازمان در حال بررسی چگونگی حضور این سازمان در افغانستان، پس از سال ۲۰۱۶ اند.
دبیر کل ناتو اطمینان داد که این سازمان به همکاری‌های مالی به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد. او گفت: «در حال حاضر بیش از یک اعشاریه چهار میلیارد دالر در صندوق وجهی کمک به نیروهای امنیتی افغانستان جمع شده است و اطمینان دارم که در نشست وارسا، حمایت قاطع‌مان را در زمینه‌ی کمک مالی به افغانستان تا سال ۲۰۲۰ اعلام کنیم.»
ینس استلتنبرگ هم‌چنان گفت که در کنار حمایت‌های مالی، وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان ناتو، بر حمایت سیاسی و حمایت‌های عملی از افغانستان نیز متعهد‌اند. با این حال، دبیر کل ناتو می‌گوید امیدوار است «سران کشورهای عضو ناتو در نشست وارسا در بلندترین سطح بر این حمایت‌ها تاکید کنند.»
روند صلح افغانستان و نقش ناتو
آقای ینس در پاسخ به پرسش روزنامه ۸صبح مبنی بر این‌که روند صلح افغانستان در اثر نقش کارشکنانه‌ی پاکستان همواره با ناکامی مواجه شده است و پاکستان برخورد صادقانه با صلح افغانستان ندارد و افغانستان چه نقشی را باید از ناتو در این روند انتظار داشته باشد، پاسخ روشنی ارایه نکرد، اما بر همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کرد.
دبیر کل ناتو در این زمینه گفت: «ما همیشه به وضوح گفته‌ایم که پایان جنگ در افغانستان می‌تواند راه‌حل سیاسی داشته باشد. از همین رو تمام راه‌حل‌ها را، به شمول تلاش افغانستان برای دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی، مورد استقبال قرار می‌دهیم. من از تلاش‌ها با کشورهای منطقه، از جمله پاکستان استقبال می‌کنم. من فکر می‌کنم پاکستان می‌تواند نقش کلیدی در صلح افغانستان داشته باشد.»
در همین حال، صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان نیز در پایان نشست وزیران خارجه ‌کشورهای عضو سازمان ناتو، از توافقاتی در زمینه‌ی کمک ناتو به افغانستان یاد کرد.
آقای ربانی گفت نشست ناتو، عمدتا اهداف دستیابی به کمک‌های ناتو به افغانستان را دنبال می‌کرد. او گفت که در این نشست به حمایت آینده‌ی ناتو به افغانستان که متمرکز به ادامه‌ی کمک مالی تا سال ۲۰۲۰، ادامه حضور ناتو در افغانستان پس از ۲۰۱۶ و حمایت سیاسی و عملی ناتو از افغانستان تاکید شد.
آقای ربانی گفت دولت افغانستان متعهد به آوردن تغییرات ملموسی در نظام افغانستان، پیش از برگزاری نشست وارسا است. به‌گفته ‌او: «دولت افغانستان متعهد است تا بهبودی‌های ملموس بیشتری را در سکتور امنیتی، به‌ویژه در سطح رهبری و حسابدهی و هم‌چنان بهبودی‌هایی را به وضعیت حقوق بشر و حقوق کودکان، پیش از نشست وارسا در نظام اعمال کند.»
آقای ربانی هم‌چنان گفت که کشورهای عضو ناتو در نشست امروز‌شان بر حمایت از روند صلح و آشتی حکومت افغانستان تاکید کردند.

حمایت از صلح با حکمتیار

آقای ربانی در پاسخ به پرسش ۸صبح در مورد این که تا چه حدی کشورهای حمایت‌کننده ‌افغانستان از روند صلح و پیشرفت‌های افغانستان در زمینه مصالحه با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار با این کشور توافق نظر دارند، می‌گوید که کشورهای دوست افغانستان حامی ابتکاراتی‌اند که از سوی افغانستان برای آوردن صلح در این کشور صورت می‌گیرد.
به‌گفته ‌آقای ربانی، تلاش‌های افغانستان برای دستیابی به توافق با حزب اسلامی، تمایل ما برای گفتگو و صلح را نشان می‌دهد و هم‌چنان برای سایر گروه‌ها این پیام را می‌فرستد که دروازه برای گفتگو همیشه باز است.
نشست وزیران خارجه ‌ناتو در حالی پایان می‌یابد که تا پنجاه روز دیگر، سران کشورهای عضو ناتو در وارسا گرد هم می‌آیند تا نحوه ‌کمک‌های کشورهای‌شان به افغانستان را اعلام کنند.
گفته می‌شود که در نشست وارسا، افغانستان به رقم دقیقی از کمک‌های خارجی به افغانستان تا سال ۲۰۲۰ دست خواهد یافت.

هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*