خانه / خبرها / رییس‌جمهورغنی عازم قطر شد
قطر
قطر

رییس‌جمهورغنی عازم قطر شد

ریاست جمهوری می‌گوید که رییس‌جمهورغنی در یک سفر ۲ روزه به قطر رفته‌است؛ زیر ا به گفتۀ ارگ، قطر می‌تواند در روند صلح افغانستان سهم بسیار خوب بگیرد.

در همین حال، آگاهان به این باور اند که هدف اصلی آقای غنی به‌دست‌آوردن پشتیبانی قطر برای فراهم‌سازی گفت‌وگوهای صلح با طالبان است.

این آگاهان تأکید می‌ورزند که حکومت از پشتیبانی پاکستان در روند صلح ناامید شده‌است و می‌خواهد با این کار بر پاکستان فشارهای بیشتری وارد شود.

هر چند هدف از این سفر دو روزه شرکت در یک نشست جهانی و گفت‌وگو با امیر قطر گفته شده‌است، اما به باور آگاهان قطر با میزبانی ده‌ها عضو برجستۀ گروه طالبان در این کشور می‌تواند نقش اثرگذاری را در گشودن گره صلح افغانستان داشته باشد.

حسن حقیار، معین وزارت معادن رژیم طالبان می‌گوید: «حکومت فهمید که پاکستان در روند صلح صادق نیست و حالا می‌کوشد که قطر را که یک کشور مهم است، راضی سازد تا طالبان را به مذاکره حاضر سازد. آن عده از طالبان که در قطر هستند نماینده‌گان دفتر سیاسی طالبان هستند و حرف آنان با حرف رهبری یکی‌است.»

بسیاری‌ها به این باورند که پس ناکام ماندن تلاش‌های حکومت پیشین افغانستان برای گفتگو با طالبان در قطر طالبان تلاش دارند تا دفتر این گروه در دوحه از سوی حکومت وحدت ملی به رسمیت شناخته شود و گفتگوها با گروه طالبان مسیر تازه یی بگیرند.

احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: «به باور من وعده‌های میان‌تهی اسلام‌آباد به حکومت افغانستان بسیار شدند و حکومت حالا می‌داند که اگر سیاست‌های گذشته را تکرار کند به جایی نمی‌رسد و از آن جایی که بسیاری از افراد طالبان در قطر زنده‌گی دارند، قطر می‌تواند به خواست کابل لبیک گوید.»

سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی رییس‌جمهور، که به قطر رفته‌است، از تلاش‌های منطقه‌یی برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان ستایش می‌کند: «قطر به حیث یکی از کشورهای پرنفوذ و اسلامی منطقه می‌تواند در روند صلح افغانستان نقش ممد و موثری داشته باشد. علاوه بر این صحبت‌های ما با مقام‌های قطری روی جلب سرمایه‌گذاری‌های تجاران این کشور در افغانستان است.»

حکومت افغانستان برای پیوستن گروه‌های مسلح مخالف به روند صلح پیش شرط‌های گذشته اش را تکرار می‌کند.

سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور می‌گوید: «به قانون اساسی احترام کنند؛ به خشونت‌ها نه بگویند و ارتباط‌شان را با هراس‌افگنان قطع کنند. من فکر می‌کنم با انجام این کارها و حاضرشدن گروه‌های مسلح مخالف دولت در مذاکرات صلح این کار می‌تواند به سود کشور باشد.»

در کنار این که دفتر سیاسی طالبان در قطر است، پنج رهبر کلیدی طالبان یعنی ملا نورالله نوری، ملا عبدالحق وثیق، محمدنبی عمری، ملا خیرالله خیرخواه و محمدفاضل احمد که دوسال پیش پس‌از تبادله با یک سرباز اسیر امریکایی از زندان گوانتانامو رها شدند، در بازداشت خانه‌گی در قطر به‌سر می‌برند.

شنبه ۱ جوزا ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Wali Arian

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*