خانه / خبرها / مجلس ترکیه با لغو مصونیت پارلمانی موافقت کرد

مجلس ترکیه با لغو مصونیت پارلمانی موافقت کرد

پارلمان ترکیه، روز جمعه ۲۰ نوامبر/ ۳۱ اردیبهشت، متمم موقت قانون اساسی در خصوص لغو مصونیت نمایندگان مجلس را با ۳۷۶ رأی موافق به تصویب رساند. تصویب لایحه سلب مصونیت نمایندگان مجلس زمینه را برای پیگرد قضایی ۱۳۸ تن از نمایندگان فراهم می‌سازد.
بدنبال تصویب لایحه سلب مصونیت نمایندگان، رییس مجلس ترکیه اعلام کرد: این لایحه با کسب بیش از دو سوم آراء نمایندگان مجلس به تصویب رسید و با کسب این تعداد رای موافق، نیاز به انجام همه‌پرسی نمی‌باشد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، رأی مجلس این کشور را، «تاریخی» توصیف کرد و تأکید کرد: مردم کشورم نمی‌خواهند نمایندگانی که مرتکب اعمال جنایی شده‌اند در مجلس حضور داشته باشند. رییس جمهوری ترکیه متذکر شد: مردم ترکیه به ویژه نمی خواهند افرادی که از سازمان‌های تروریستی جدایی طلب حمایت می کنند را در مجلس ببینند.

از مجموع ۵۵۰ نماینده مجلس، ۳۷۶ تن از نمایندگان به لغو مصونیت پارلمانی رأی موافق دادند. حزب دموکراتیک خلق، عمده‌ترین حزب در میان کردهای ترکیه، که اکنون ۵۹ نماینده در مجلس دارد، لغو مصونیت پارلمانی را مقدمه‌ای در جهت اخراج نمایندگان خود از پارلمان ترکیه می داند.

در صورت اجراء قانون لغو مصونیت نمایندگان، ۵۰ تن از نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ترکیه تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

دولت ترکیه، برخی نمایندگان حزب دموکراتیک خلق را به ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و حمایت از احزاب “جدایی‌طلب تروریست” متهم می‌کند .

خبر گزاری فرانسه

۲۰-۰۵-۲۰۱۶

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*