خانه / خبرها / توافقنامه صلح با حکمتیار امضا شد
توافقنامه صلح
توافقنامه صلح

توافقنامه صلح با حکمتیار امضا شد

معاون رئیس اجرایی دولت وحدت ملی از امضای توافق نامه صلح دولت با هیئت نمایندگی حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» خبر داد، اما گفت که این توافق نامه، نهائی نیست.

به گزارش پیام آفتاب و به نقل از ایرنا، اینجنیر «محمد خان» روز چهارشنبه (۲۸ ثور ۱۳۹۵) در یک نشست مطبوعاتی گفت که این توافق نامه دقایقی قبل در منزل رئیس شورای عالی صلح به امضای طرفین رسید و این توافق نامه ابتدایی است که میان دولت و حزب اسلامی با میانجیگری شورای عالی صلح امضا می‌شود.
معاون رئیس اجرائی دولت تصریح کرد که طرح توافق نامه صلح در ۳ فصل و ۲۶ ماده تدوین شده و فصل اول، در ارتباط با اصول اساسی، فصل دوم تکالیف و مسئولیت‌های دو طرف و فصل سوم نیز دربرگیرنده مسایل متفرقه است.
وی افزود که تاکنون بیش از ۲۰ بار هیئت حزب اسلامی با طرح‌های مشخص به کابل آمده و دربارهٔ صلح با دولت به گفتگو پرداخته است که اکنون در آخرین مرحله قرار داریم.
محمد خان، حذف نام رهبر حزب اسلامی و اعضای آن از فهرست سیاه سازمان ملل، بازگشت افراد این حزب از خارج از کشور، رهایی زندانیان عضو این گروه و مشورت دربارهٔ مسائل مهم سیاسی با رهبری این گروه و مصونیت قضایی از مهمترین خواسته‌های حزب اسلامی بوده است.
معاون رئیس اجرایی دولت دربارهٔ خواسته‌های حزب اسلامی توضیح داد که «مصونیت قضایی به معنی این نیست که حقوق انسانی کسی اگر نقض شده باشد، باید بخشیده شود.»
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران دربارهٔ امکان حذف نام حکمتیار از سوی سازمان ملل، پیش بینی کرد که این سازمان با خواست دولت افغانستان مبنی بر حذف نام رهبر حزب اسلامی و اعضای آن، پاسخ مثبت بدهد.
محمد خان دربارهٔ یکی از خواست حزب اسلامی که خواهان خارج شدن بی قید شرط نظامیان خارجی از کشور بود، گفت: در توافق نامه کنونی درج شده است که در صورت خروج نظامیان خارجی مطابق با قراردادهای منعقد شده میان آنان با دولت افغانستان، دولت و حزب اسلامی از آن استقبال می‌کنند و واژه اخراج، خارج شدن و یا خارج کردن اجباری در توافق نامه گنجانده نشده است.
وی تأکید کرد که حزب اسلامی هیچ امتیاز ویژه‌ای را درخواست نکرده و افراد این حزب مطابق با قانون اساسی و دیگر قوانین جاری کشور در ادارات و دستگاه‌های دولتی جذب خواهند شد.
معاون ریاست اجرایی دولت وحدت ملی پیوستن حزب اسلامی به دولت را مهم ارزیابی کرد و گفت: با نهائی شدن توافق نامه صلح با رهبر حزب اسلامی، رخنه در صفوف طالبان ایجاد می‌شود و افراد زیادی از فرماندهان آنان در تصمیم خود تجدید نظر خواهند کرد.
محمد خان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی دربارهٔ محل زندگی گلبدین حکمتیار پرسید، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که رئیس هیئت حزب اسلامی باید به این پرسش، پاسخ دهد.

چهارشنبه ۲۹ ثور ۱۳۹۵

پیام آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*