خانه / خبرها / دور پنجم نشست چهارجانبه در اسلام‌آباد برگذار شد
دور پنجم
دور پنجم

دور پنجم نشست چهارجانبه در اسلام‌آباد برگذار شد

 

دور پنجم نشست چهار جانبۀ گفت‌وگوهای صلح افغانستان امروز (چهارشنبه، ۲۹ ثور) در اسلام‌آباد برگذار شد. ریاست جمهوری می‌گوید که در این نشست بیشتر بر عملی‌شدن وعده‌های پاکستان تأکید شده‌است.

معاون سخنگوی رییس‌جمهور خواست ارگ را از پاکستان، اقدام در برابر هراس‌افگنان است که در خاک پاکستان مراکز آموزشی و پناهگاه دارند.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رییس‌جمهور می‌گوید: «خواست ما از پاکستان این است که در برابر هراس‌افگنان اقدام کنند که در پاکستان مراکز آموزشی و پناهگاه‌ها دارند.»

در همین حال، رییس اجرائیه در دیدار با رییس‌جمهور چین از وی خواسته‌است تا پاکستان را به عملی‌ساختن تعهداتش وادار سازد.

رییس اجراییه که در چین سرگرم دیدار با مقام‌های این کشور است، نقش چین را در تامین صلح در افغانستان بسیار مهم می‌داند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه می‌گوید: «چین به حیث یکی از کشور های مقتدر و همسایه افغانستان در تأمین صلح در کشور ما نقش/ سهم مهمی دارد.»

اما آگاهان به‌این باور هستند که حکومت افغانستان باید خواهان از میان‌برداشتن لانه‌های هراس‌افگنان در پاکستان شود.

پاکستان نشست چهار جانبه را با بیشتر از دو ماه تأخیر میزبانی می‌کند؛ نشستی که یکبار دیگر چهار کشور روی چه‌گونه‌گی آوردن صلح در افغانستان رأی‌زنی می‌کنند.

یکی از خواست‌های مهم کابل فشار آوردن بر اسلام آباد از بهر نابود سازی پناه گاه‌های طالبان در پاکستان است.

نصرالله ستانکزی، استاد دانشگاه، می‌گوید: «کشور ها برای هدف های خودشان می خواهند که در این نشست ها شرکت کنند و از به دنبال سود جویی های شان است.»

در این میان سیاست‌های حکومت وحدت ملی در برابر پاکستان انتقاد‌هایی را بر انگیخته اند – سیاست‌هایی که نتوانستند طالبان را بر میز گفت‌وگو بکشانند و دریچه صلح را باز کنند.

طاهر‌ هاشمی، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: «حکومت افغانستان باید سیاست‌هایش را در گفت‌وگوهای صلح و روش‌هایش را روشن سازد.»

کابل بدین باور است که در نشست‌های پیشین چهار جانبه، اسلام آباد برای کشانیدن طالبان بر میز گفت‌وگو تعهد سپرده بود، اما در عملی ساختن وعده اش ناکام مانده است.

کمال ناصر اصولی، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «امریکا باید بر پاکستان فشار بیاورد؛ در غیر آن پاکستان حاضر نیست که به افغانستان کمک کند.»

نماینده‌گان پاکستان، چین، امریکا و افغانستان پیش‌از این چهار بار گِرد یک میز نقشۀ راهی را ترسیم کردند تا طالبان را به گفت‌وگوی رو در رو وادار سازند و قرار بود که نماینده‌گان طالبان در ماه مارچ در گفت‌وگو‌های صلح شرکت کنند؛ اما گروه طالبان از شرکت در گفت‌وگو‌ها سرپیچی کردند و این روند به بن بست رسید.

چهارشنبه ۲۹ ثور ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Sayed Sharif Amiri

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*