خانه / خبرها / کابل برای اشتراک در گفت‌وگوهای چهارجانبۀ صلح در اسلام‌آباد شرط گذاشت
گفتگوهای صلح

کابل برای اشتراک در گفت‌وگوهای چهارجانبۀ صلح در اسلام‌آباد شرط گذاشت

پس از آن که پاکستان از میزبانی پنجمین دور گفت‌وگوهای چهارجانبۀ صلح خبر داد حکومت افغانستان اعلام کرد که تا هنگامی که پاکستان در برابر گروه‌های هراس‌افگن اقدام نکند، کابل با اسلام‌آباد وارد گفت وگو نخواهد شد.

وزارت خارجه پاکستان گفته است که به روز چهارشنبه نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، ایالات متحده وچین راه‌های تازۀ چگونگی از سر گیری گفت‌وگوهای صلح را میان کابل و گروه طالبان به بررسی خواهد گرفت.

اما، ریاست جمهوری افغانستان به روز سه شنبه گفت که به چنین وعده‌ها پاکستان خوشبین نیست.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در این باره گفت: «حکومت پاکستان در زمان گفت‌وگوهای چهارجانبه تعهد کرده است تا در برابر گروه هایی اقدام عملی می کند که از چوکات صلح و مذاکره بیرون شوند و به جنگ ادامه دهند. حالا وقت آن رسیده است که پاکستان اقدام عملی کند. دیگر با پاکستان مذاکرات صلح انجام شده نمی تواند؛ اگر احیاناً این مذاکرات انجام هم شود، در سطح سفیران خواهد بود.»

در همین حال، سفیرافغانستان در اسلام‌آباد گفت که این نشست به سطح نماینده‌گان سفارت‌های چهار کشور برگزار خواهد شد و در این نشست پاکستان ازعملی نشدن وعده‌هایش باید پاسخ بدهد.

محمد عمر زاخیلوال سفیر افغانستان دراسلام آباد گفت: «مهم ترین نقش (پاکستان) در گفت‌وگوهای چهارجانبه این خواهد بود که با نفوذی که بالای طالبان دارند آنان را به گفت‌وگوهای صلح حاضر نمایند در غیر آن نشست شما در گفتگوهای چهارجانبه به چه خاطر است و ارتباط شما با این نشست چه است؟ اگر ما بالای طالبان نفوذ همانند شما نفوذ میداشتیم پس اصلاً جنگی میان ما و طالبان نمی بود نیاز به این گفتوگو نمی بود.»

در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که اگر پاکستان بار دیگر وعده خلافی کرد، جامعه جهانی باید بر این کشور تحریم‌های اقتصادی وضع کند.

نصرالله ستانکزی آگاه امور سیاسی گفت: « ایالات متحده امریکا فروش طیارات اف ۱۶ جنگی را و سایر همکاری های خود را قطع کرد و گفت که چون مبارزه ی صادقانه در برابر تروریزم نمی کند و طبیعتا چین باید در قضیه فشار آورده باشد بالای پاکستان.»

پاکستان در اوایل ماه مارچ تعهد سپرد که اگر طالبان بر میز گفت‌وگوها با کابل حاضر نشوند، با خانواده‌های شان ازپاکستان اخراج خواهند شد اما این وعده تاکنون عملی نشد وروابط کابل با اسلام آباد باردیگر به سردی گرایید.

سه شنبه ۲۸ ثور ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Abdulhaq Omeri

منبع: طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*