خانه / خبرها / فعال سازی سپر دفاع موشکی آمریکا در رومانیا
سپر دفاع موشکی
سپر دفاع موشکی

فعال سازی سپر دفاع موشکی آمریکا در رومانیا

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن تاکید بر اینکه سپر دفاع موشکی آمریکا مستقر در اروپا گامی به سوی یک رقابت تسلیحاتی جدید است، متعهد شد تا بودجه مربوطه را براساس خنثی کردن تهدیدهای در حال ظهور نسبت به روسیه تنظیم کند.

آمریکا روز پنج شنبه سپر دفاع موشکی ۸۰۰ میلیون دلاری خود را در یکی از پایگاه‌های دوران شوروی در رومانی فعال کرده و مدعی شد، این یک سامانه دفاعی علیه تهدیدهای موشکی ایران و کشورهای «سرکش» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشستی با مقامات ارشد دفاعی و صنایع نظام گفت: «این سیستم با هدف کم اثر کردن زرادخانه اتمی روسیه فعال شده و تهدیدی برای امنیت جهانی است».

وی افزود: ا«ین یک سیستم دفاعی نیست بلکه بخشی از توان بالقوه استراتژیک هسته‌ای آمریکا است که پا را از مرزهای خود فرا‌تر گذاشته و اروپای شرقی را هم مرز خود قلمداد کرده است».

پوتین ادامه داد: «تاکنون چنین تصمیم گیری‌هایی در آرامش و امنیت اتخاذ می‌شد. اماحالا که اجزای سامانه دفاع موشکی بالستیک مستقر شده، ما را مجبور کرده تا درباره نحوه خنثی کردن تهدیدهای در حال ظهور نسبت به فدراسیون روسیه وارد عمل شویم».

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: «این سامانه در رومانی به همراه استقرار کشتی‌های آمریکایی حامل موشک‌های «آگیس» در مدیترانه و دیگر سپرهای دفاع موشکی در لهستان، گام دیگری به سوی بی‌ثباتی امنیت بین المللی و آغاز یک رقابت تسلیحاتی جدید است».

وی گفت: «ما وارد این رقابت نمی‌شویم اما به تجهیز مجدد ارتش و نیروی دریاییمان و تعیین بودجه‌ای با هدف حفظ تعادل استراتژیک نیرو ادامه خواهیم داد».

رابرت وروک، معاون وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر تاکید کرده بود که این سپر دفاع موشکی علیه تهدیدات اتمی روسیه استفاده نخواهد شد.

پوتین گفت: «دورنمای تهدید اتمی از سوی ایران نباید جدی گرفته شود و از سوی واشنگتن بهانه‌ای برای توسعه سپر دفاع موشکی‌اش در اروپا باشد».

۱۶ می ۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*