خانه / خانواده / روز جهانی خانواده و نگرانی‌های خانواده‌ها در افغانستان

روز جهانی خانواده و نگرانی‌های خانواده‌ها در افغانستان

از روز جهانی «خانواده» در بسیاری از بخش‌های جهان با شعار «احترام به خانواده‌ها» بزرگ‌داشت می‌شود. رفتن به تفریح‌گاه‌ها و گشت‌وگذار خانواده‌ها در بخش‌های گونه‌گون کشورها از ویژه‌گی‌های این روز است.

اما در افغانستان بسیاری از شهروندان وجود مشکلات اجتماعی، به‌ویژه آزار و اذیت بانوان و خانواده‌ها را علت اساسی نرفتن خانواده‌ها به تفریح‌گاه‌ها و دیگر جاها می‌گویند.

گذشته از دیگر ولایت‌های کشور حتی در کابل هنوزهم بسیاری از خانواده‌ها از ترس آزار و اذیت‌شدن از سوی ولگردان، بیشتر وقت‌شان را در چاردیواری‌های خانه‌های‌شان سپری می‌کنند.

در روز جهانی خانواده در افغانستان، با آن‌که این روز به‌گونه رسمی از سوی دولت بزرگ‌داشت نشد، اما خانواده‌هایی در این روز با رفتن به تفریح‌گاه‌های کابل به خوشی و سرور پرداختند.

این خانواده‌ها آزار و اذیت‌ها و ناداری را در کشور از عوامل بنیادین نرفتن خانواده‌ها به تفریح‌گاه‌ها و بخش‌های گونه‌گون شهر می‌گویند.

عبدالصبور، باشندۀ کابل می‌گوید: «بعضی از افراد هستند که زنان و دختران را آزار می‌دهد و ما امروز به قرغه آمده‌ایم که تفریح کنیم و از دولت می‌خواهیم که به مشکلات خانواده‌ها رسیده‌گی کند.»

در این روز خانواده‌هایی اندکی در گوشه و کنار تفریح‌گاه‌ها دیده می‌شوند. به باور این افراد بیشتر بانوان در شهر تفریح‌گاه‌های کشور خودشان را مصوون احساس نمی‌کنند.

نظرمحمد انوری، باشندۀ کابل می‌گوید: «آدم وقتی با زن، مادر و یا خواهرش بیرون می‌رود حرف‌هایی را می‌شنود که حتی آدم شرمسار می‌شود و طرف زن خود نگاه نمی‌تواند.»

اما مشکلات اقتصادی هم بر گشت‌وگذار خانواده‌ها و رفتن آنان به بیرون از خانه، به ویژه به هوتل‌ها اثرهای زیادی داشته‌است.

محب، هوتل‌دار در قرغه می‌گوید: «بسیاری از وقت‌ها حتی ما هیچ فروش نمی‌کنیم و مشتری نداریم. مردم حق دارند که بیایند و تفریح کنند.»

احمد، باشندۀ کابل می‌گوید: «قیمتی زیاد است؛ امروز غذای چاشت ما دو نفر یک‌هزار افغانی شد. اگر یک فامیل ۵ یا ۶ نفری بیاید، چه‌گونه می‌تواند این‌قدر پول را بدهد.»

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که افغانستان نظر به بررسی‌های جهانی یکی از غمگین‌ترین کشورهای جهان گفته شده‌است. خانواده‌ها تأکید می‌ورزند که دولت باید در بخش رسیده‌گی به این نگرانی‌ها تلاش جدی کند.

يكشنبه ۲۶ ثور ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Tariq Majidi

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*