خانه / خبرها / تأکید روسای جمهور افغانستان و تاجیکستان بر تأمین امنیت مرز مشترک

تأکید روسای جمهور افغانستان و تاجیکستان بر تأمین امنیت مرز مشترک

روسای جمهوری افغانستان و تاجیکستان در شهر دوشنبه بر ضرورت «مبارزه اصولی» با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و انواع دیگر جرائم سازمان‌یافته فراملی تأکید کردند.

به گزارش پیام آفتاب و به نقل از بی‌بی‌سی، در جریان دیدار رسمی «محمد اشرف غنی» و «امامعلی رحمان» که صبح ۱۹ ثور (۱۰ مه) در پایتخت تاجیکستان انجام شد، بیانیه مشترک سران دو کشور در زمینه گسترش مناسبات دوجانبه و توافق نامه‌ای در زمینه استرداد بازداشت‌شدگان و محکومان امضا شده است.
در بیانیه مشترک سران دو کشور از جمله آمده است: «دو جانب بر ضرورت تقویت روابط مرزی و تأمین امنیت آن تأکید نمودند. ما پیگیرانه تلاش خواهیم کرد که توسط ایجاد شرایط مساعد، مرز دو کشور را به مرز ثبات، دوستی و همکاری تبدیل دهیم.»
آقایان رحمان و غنی همچنین ضمن بررسی موضوعات امنیت و ثبات منطقه‌ای بر ضرورت «مبارزه اصولی» با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و انواع دیگر جرائم سازمان‌یافته فراملی تأکید کرده‌اند.
به اعتقاد آنها، رویدادهای اخیر در منطقه‌های مختلف جهان نشان می‌دهد که تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر «به خطرهای عظیم‌ترین عالم معاصر» تبدیل یافته و میدان فعالیت «دهشتناک و نفرت‌آور» تروریسم روزبه‌روز فراخ‌تر می‌شود و «قوت گرفتن آن وضعیت را باز هم مرکب‌تر (پیچیده‌تر) گردانیده است.»
در بیانه مشترک آمده است: «ما بارها اظهار کرده بودیم که یکی از منبع‌های اساسی مبلغ‌گذاری (تأمین مالی) تروریسم بین‌المللی درآمد از معاملات غیرقانونی مواد مخدر می‌باشد. از این لحاظ، مبارزه علیه معاملات غیرقانونی مواد مخدر باید چون جزء حتمی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی شناخته شود.»
روسای جمهوری افغانستان و تاجیکستان، دو کشور جنگ‌زده منطقه که از مشترکات زبانی، تاریخی و فرهنگی برخوردارند، همچنین خواستار گسترش بیشتر روابط فرهنگی و علمی بین دو کشور شده‌اند.
محمد اشرف غنی، صبح روز سه شنبه ۱۹ ثور در نخستین سفر رسمی خود به تاجیکستان وارد دوشنبه شد. در میدان هوایی شهر دوشنبه، «قاهر رسول‌زاده»، نخست‌وزیر تاجیکستان از او استقبال کرد.
سپس استقبال رسمی از آقای غنی توسط امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری، با صف کشیدن گارد فخری و صدا دادن سرودهای ملی دو کشور در میدان نزد «کاخ ملت»، محل دیدارهای رسمی با سران کشورهای خارجی انجام شد.
این نخستین سفر محمد اشرف غنی در مقام رئیس‌جمهور افغانستان به کشور همسایه تاجیکستان از زمان انتخاب او به این سمت در بیش از یک و نیم سال پیش است. این سفر در آستانه افتتاح طرح بزرگ منطقه‌ای «کاسا ۱۰۰۰» انجام می‌شود.
این طرح که زمینه برای انتقال نیروی برق از تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان را فراهم می‌کند، قرار است روز ۲۱ ثور (۱۲ مه) در مراسمی با شرکت سران چهار کشور منطقه افتتاح شود.
از زمان آغاز روابط دیپلماتیک بین افغانستان و تاجیکستان در تابستان ۱۹۹۲ تا کنون بیش از ۸۰ سند همکاری میان این دو کشور امضا شده است. تبادل کالا میان دو کشور در سال میلادی گذشته بیش از یکصد میلیون دالر را تشکیل داده است.
به گفته منابع رسمی، در سال میلادی گذشته تاجیکستان حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و طی چهار ماه سال جاری ۲۵۰ میلیون کیلووات ساعت نیروی برق به افغانستان انتقال داده است.
سه شنبه ۲۱ ثور ۱۳۹۵
پیام آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*