خانه / خبرها / رییس جمهور: درِ گفت‌وگو به روی معترضان توتاپ باز است

رییس جمهور: درِ گفت‌وگو به روی معترضان توتاپ باز است

رییس جمهور غنی خطاب به معترضان انتقال خطوط برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر سالنگ می‌گوید که حکومت درِ گفت‌وگوها با آنان را باز نگه داشته است.

آقای غنی شامگاه امروز (دوشنبه) در یک بیانیۀ ویدیویی که از تلویزیون ملی پخش شد، از معترضان خواست که از احساسات دست برداشته و وارد بحث مسلکی شوند. زیرا به گفتۀ او، کشورهای بیگانه از بی‌ثباتی افغانستان سود می‌برند.

رییس جمهور گفت که روی پروژۀ انتقال برق از ترکمنستان ۶ ماه کار صورت گرفته و بعد در مورد آن تصمیم‌گیری شده است. به گفتۀ او، تمویل‌کننده‌گان توتاپ، ۲۰۱۶ را سال آخر عملی‌سازی این پروژه خوانده اند.

آقای غنی افزود که حکومت خواهان انکشاف متوازن در کشور است و باشنده‌گان بامیان و دایکندی از پروژۀ توتاپ بی‌بهره نمی‌مانند.

این گفته‌های رییس جمهور در حالی مطرح می‌شود که صدها تن از معترضان عبور خطوط برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر سالنگ، امروز در یک نشست مردمی در مصلای عبدالعلی مزاری، هشدار دادند که اگر حکومت به خواست‌های آنان پاسخ مثبت ندهد، روز دوشنبه هفتۀ آینده دست به راهپیمایی گسترده در پایتخت خواهند زد.


محمدکریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهوری در جمع معترضان گفت که پیام‌شان به حکومت روشن است و آن اینکه، مناطق مرکزی می‌خواهد فیصلۀ کابینه در مورد توتاپ لغو شود.

آقای خلیلی خواست معترضان را عادلانه خوانده می‌گوید که با عبور لین برق ۵۰۰ کیلوولت از بامیان و میدان‌وردک، خطوط برق مطمین‌تر می‌شود.

معاون پیشین ریاست جمهوری می‌گوید که در افغانستان دیگر منطق زور جایی ندارد. خلیلی می‌افزاید که نباید عدالت قربانی خواست‌های برخی از افراد مغرض شود.

محمد محقق، معاون ریاست اجرایی نیز در این تجمع اعتراضی می‌گوید که مردم خواهان حق شهروندی برابر می‌باشند. به گفتۀ آقای محقق، کسانی که می‌خواهند با روش‌های گذشته حکومت کنند، تحولات را به درستی درک نکرده اند.

محقق تأکید می‌کند که اعتراض مردم تا عملی‌شدن خواست‌های‌شان ادامه خواهد یافت.

در این نشست اعتراضی، شماری از نماینده‌گان مجلس نیز شرکت داشتند. آنان نیز از حکومت خواستند که به مطالبات عادلانۀ مردم پاسخ مثبت دهد.

سلام وطندار

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*