خانه / خبرها / برخی از ادارات دولتی به حق و حقوق زنان توجه ندارند

برخی از ادارات دولتی به حق و حقوق زنان توجه ندارند

وزیر امور زنان افغانستان که برای شرکت در یک کنفرانس در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ در زون شمال کشور آمده است، می‌گوید: «برخی از مسئولان و کارمندان ادارات دولتی و غیردولتی به حق و حقوق زنان توجهٔ لازم را ندارند.»

به گزارش پیام آفتاب، وی برای گشایش مرکز مشورت دهی خانواده‌ها، نظارت و ارزیابی از کارکرد ریاست امور زنان ولایت بلخ، بررسی وضعیت مرکز حمایوی زنان و بازدید از محبس زنان به شهر مزارشریف مرکز این ولایت آمده و با مقام‌های محلی صحبت کرده است.
«دلبر نظری» که در حاشیهٔ گشایش مرکز مشورت دهی خانواده در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ صحبت می‌کرد، گفت: «اکثر خانواده‌ها در افغانستان به مراکزهای مشورت دهی نیاز دارند از اینرو یک مرکز در شهر مزارشریف افتتاح شده است.»
این مرکز (مرکز مشورت دهی خانواده‌ها) در ساحهٔ باغ زنان در کارته آریانا شهر مزارشریف قرار دارد که به گفتهٔ مسئولان محلی مشاورین حقوقی که توانایی درک مسایل خانوادگی و فامیلی را داشته باشند، در این مرکز استخدام می‌شوند.
ساختمان مرکز مشورت دهی خانواده در شهر مزارشریف که از طرف نهادهای کمک کننده خارجی با همکاری ریاست امور زنان ولایت بلخ در مساحت ۱۸۰۰ متر که دارای ۴ اتاق بشمول کنفرانس می‌باشد، اعمار گردیده و خانواده‌ها پس از این می‌توانند برای مشورت گرفتن مراجعه نمایند.
شماری از فعالان حقوق زن که در این همایش شرکت کرده‌اند از گشایش این مرکز ستایش نموده اما تأکید می‌کنند که باید در راستای بهبود وضعیت زنان و مشاوره دهی برای این قشر نیز برنامه‌های مؤثر و اثر گذاری روی دست گرفته شود.
وزیر امور زنان کشور به باشندگان ولایت بلخ اطمنان می‌دهد که مرکز مشورت دهی خانواده‌ها را تقویت و حمایت می‌کند تا تمامی مسایل خانوادگی که با چالش مواجه می‌گردد با مشاوره گرفتن از این مرکز از میان برداشته شود.

برخی از ادارات دولتی به حق و حقوق زنان توجه ندارند
دلبر نظری که در حاشیهٔ این همایش با خبرنگاران صحبت می‌کرد، از برنامه‌های پلان شده این وزارت برای بهبود وضعیت زنان در سال ۲۰۱۶ میلادی سخن زده گفت: «برنامه‌های مساعده‌های حقوقی و آگاهی دهی حقوق برگزار می‌گردد.»
نامبرده تصریح کرد: «وزارت امور زنان با وزارت عدلیه و نهادهای کمک کننده در بخش حقوقی، یک تفاهمنامهٔ را به امضاء رسانده‌اند تا بیشتر برنامه‌های آگاهی دهی حقوق برای زنان و خانواده‌ها در گوشه و کنار کشور راه اندازی گردد.»
خانم نظری ضمن اینکه از دستاوردهای عمدهٔ و فعالیت‌های چشمگیری زنان در ۱۴ سال گذشته ستایش و قدرانی می‌کند اما تأکید کرد: «تاهنوز هم در برخی از ادارات دولتی و غیردولتی به حق و حقوق زنان توجه صورت نمی‌گیرد.»
موصوف می‌افزاید که وزارت امور زنان تلاش دارد تا با راه اندازی برنامه‌های آگاهی دهی در میان شهروندان و نیز مسئولان و کارمندان ادارات دولتی، وضعیت زنان را در کشور بهبود بخشیده و همهٔ مردم به حقوق این قشر رسیدگی نمایند.
وزیر امور زنان می‌پذیرد که مشکلات زیادی از نا امنی‌ها و بهداشت گرفته تا آموزش‌های مسلکی و تحصیلات عالی در برابر زنان کشور وجود دارد اما گفت:  این اداره تلاش دارد تا برنامه هایشان را برای بهتر شدن وضعیت زنان در روستاها نیز عملی نمایند.
نامبرده بیان داشت: زنان بیشتر در روستاها با چالش‌های زیادی از قبیل نا امنی‌ها، نبود آموزگاران مسلکی زن، دور بودن مراکز آموزشی برای زنان، نبود مراکز تحصیلات عالی روبرو هستند اما وزارت از طریق ریاست‌های امور زنان در ولایات به مشکلات زنان رسیدگی خواهند کرد.
این در حالی است باوجودی که تحقق حقوق نسبی زنان در شهرهای بزرگ افغانستان و سایر شهرها از عمده‌ترین دستاوردهای حکومت و این قشر (زنان) پنداشته می‌شود علرغم این همه، با انهم زنان با خشونت‌های ناگواری و خطرناک مواجه هستند.
-سید حبیب‌الله نجفی‌زاده / خبرنگار خبرگزاری پیام آفتاب در شمال افغانستان (مزارشریف)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*