خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / برگذاری نمایشگاه عکس قربانیان خشونت‌ها در افغانستان
قربانیان خشونت‌ها در افغانستان
قربانیان خشونت‌ها در افغانستان

برگذاری نمایشگاه عکس قربانیان خشونت‌ها در افغانستان

انجمن اجتماعی دادخواهان افغانستان، روز پنج‌شنبه (۹ ثور) بیش از ۴۰۰۰ تصویر قربانیان خشونت‌های سه دهۀ گذشته و رویدادهای خشونت‌بار تازۀ افغانستان را در پارک شهر نو کابل به نمایش گذاشتند تا خاطرات این قربانیان خشونت‌ها را زنده نگه دارند.

مسؤولان این نهاد می‌گویند که بسیاری از خشونت‌گران در حکومت‌های گذشته و کنونی حضور دارند و بخشیده‌شدن آنان جفای بزرگی به خانواده‌های این قربانیان است.

شماری از بازدیدکننده‌گان این نمایشگاه عکس می‌گویند که هر یک از آنان برخی‌از اعضای خانواده یا نزدیکان‌شان را در نبردهای سه دهۀ گذشته و فعالیت‌های طالبان و دیگر گروه‌های مخالف مسلح دولت در بیش از یک دهۀ گذشته از دست داده‌اند.

عبدالمالک باشنده کابل گفت: «ما از حکومت‌های گذشته هیچ خاطره خوبی نداریم و هیچ کدام شان کوشش نکردند که به داد مردم برسند و جنایت‌کاران را به پنجۀ قانون بسپارند.»

خلیل‌الله، جوان دانشجو با دیدن این تصویرها بیان داشت: «از حکومتی که به نام وحدت ملی بنا شده‌است خواهش داریم که اختلافات‌شان را کنار بگذارند و به فکر مردم و خانواده‌های این شهیدان باشند.»

علم‌جان، از بازدیدکننده‌گان این نمایشگاه عکس گفت: «حتی گفتن‌اش خوب نیست، افغانستان را گوسالۀ میدان بزکشی ساخته‌اند. از هر طرف ایران، پاکستان و روسیه بالای این ملک دست‌اندازی می‌کند و مردم ما را به کشتن می‌دهند.»

ظهور، باشنده کابل اظهار داشت: «من خودم چند روز پیش از کندز آمدم؛ هر روز مردم ما کشته می‌شوند و دولت هیچ کاری نمی‌کند. جوانان ما به بیرون از کشور فرار کردند و اگر امنیت باشد و عدالت باشد مردم ما در کشور باقی می‌مانند.»

به باور این افراد، حکومت هرگز اراده‌یی برای به دادگاه‌کشانیدن قاتلان نداشته است.

ویدا احمد، رییس انجمن دادخواهان افغان در این نمایشگاه گفت: «امید مردم نسبت حکومت‌های گذشته و حکومت وحدت ملی از بین رفته‌اند. مردم ما می‌دانند که چرا جنایت کاران به قانون سپرده نمی‌شوند چون افراد آنان و یا خود آنان در همه بخش‌های مهم دولت و حکومت قرار دارند و متأسفانه نهادهای عدلی و قضایی ما هم آغشته با فساد استند.»

قدیمی‌ترین این تصویرها مربوط به سال‌های هفتاد هجری خورشیدی و تازه‌ترین آنان مربوط قربانیان حمله مرگبار بر ریاست امنیت رجال برجستۀ سیاسی اند. افغانستان یکی از کشورهایی‌است که در آن شمار زیادی از گورهای گروهی کشف شده‌اند. بخش بزرگی از این در جریان سی تا چهل سال گذشته از بین رفته‎اند و هر سال با رسیدن ۷ و ۸ ثور مردم و نهادهای بسیاری از حکومت می‌خواهند تا افرادی را که در این کشتارها دست داشته‌اند را به کیفر برساند.

پنجشنبه ۹ ثور ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Tariq Majidi

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*