خانه / خبرها / پیوستن روسیه به گفت‌وگوهای صلح افغانستان ، ‘اما به شیوه‌ی تازه’‎‌‌
پیوستن روسیه به گفت و گوهای صلح افغانستان
پیوستن روسیه به گفت و گوهای صلح افغانستان

پیوستن روسیه به گفت‌وگوهای صلح افغانستان ، ‘اما به شیوه‌ی تازه’‎‌‌

روسیه به تازگی پس از بی‌نتیجه ماندن نشست‌های چهارجانبه‌ی صلح در کابل و اسلام‌آباد، حاضر شده است که طرحی تازه برای صلح افغانستان برزید. ارگ و امریکا هم بگونه‌ی از آمادگی این کشور استقبال می‌کنند.

نماینده‌ی ویژه‌ی مسکو در امور افغانستان گفته است که این کشور آماده است با “شیوه‌ی خودش” موضوع صلح را به پیش ببرد.

ضمیر کابلوف گفته است: “اگر منفت‌های تمام طرف‌های شرکت‌کننده، از جمله افغانستان مورد احترام قرار بگیرد، روسیه آماده است که به مذاکره‌های صلح افغانستان بپیوندد.”

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس جمهور گفت: “افغانستان با روسیه در بخش‌های مبارزه با مواد مخدر و هراس افگنی همکاری بسیار خوب دارد.”

مرتضوی اضافه کرد: “هر کشوری که در راستای آوردن صلح پایدار در افغانستان و مبارزه با هراس‌افگنی افغانستان را کمک کند ، ما از آن استقبال می کنیم.”

این درحالیست که حدود دو ماه پیش روسیه از طالبان خواسته بود که با حکومت مرکزی افغانستان گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند.

از سویی هم، ایالات متحده‌ی امریکا از روسیه خواسته است که گروه چهارجانبه را در گفت‌وگوهای صلح افغانستان همکاری بیشتر کند.

همچنان، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است:”تغییری در راهبرد ما به وجود نیامده است و ما از روند گفتگوهای صلح به رهبری و توسط دولت افغانستان پشتیبانی میکنیم.:

تونر افزوده است: “ما از تلاش‌های پاکستان به منظور آغاز روند گفتگوهای صلح نیز ستایش و استقبال میکنیم.”

همچنان یکی از نمایندگان وزارت خارجه‌ی این کشور به خبرگزاری اینترفاکس گفته است: “واشنگتن از مشارکت روسیه در حل و فصل موضوع سیاسی افغانستان وازطريق پيوستن به گفتگوهاي چهار جانبه صلح استقبال می‌کند”

او همچنان بیان کرده است: “ما همه کشورهایی که برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و منطقه نقش مثبت بازی می‌کنند را به همکاری دعوت می‌کنیم.”

در همین حال وزیر دفاع پاکستان نیز نقش روسیه را برای برقراری صلح در منطقه مهم می‌داند وگفته است که کشوراش از حضور روسیه در گفتگوهای صلح استقبال میکند.

این همه در حالیست که چندی پیش یک مقام وزارت خارجه‌ی روسیه گفته بود که روسیه روی طرحی کار می‌کند که به گونه‌ی مستقلانه در روند صلح افغانستان اشتراک کند و این گفت‌وگوها را بدون مداخله‌ی امریکا به پیش می‌برد.

اضافه بر این همه یک مقام وزارت امور خارجه‌ی روسیه گفته است، نشست‌های ترسیم نقشه‌ی راه صلح، هدف تبلیغاتی برای امریکا دارد و این کشور تنها به منظور پیش‌شرط انتخابات ریاست جمهوری خود در این روند حضور دارد.

از سویی هم کابلوف چندی پیش به انترفاکس گفته بود که برای مبارزه با داعش با گروه طالبان تماس برقرار کرده است.

اما برخلاف این همه چند روز پیش الکساندر مانتیتسکی، سفیر روسیه در کابل در پی انتقادهای گسترده از دولت این کشور در مورد برقراری رابطه با طالبان، به خبرنگاران گفت که مسکو هیچ رابطه‌ای با طالبان ندارد و از دولت کابل پشتیانی می‌کند.

برخی از آگاهان به این باورند که در این اواخر پوتین توانسته است در میان طالبان نفوذ کند و از این رو احتمالن در موضوع صلح با طالبان نیز موثر واقع خواهد شد.

گزارش: عماد روستایی

ویرایش: فرزاد صالحی

منبع : کانال تلو یزیونی ۱

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*