خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / گزارش «لس آنجلس تایمز» از بدرفتاری با افغان‌ها در ایران

گزارش «لس آنجلس تایمز» از بدرفتاری با افغان‌ها در ایران

روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» گزارشی از بد رفتاری با افغان‌ها در ایران منتشر کرده است. این گزارش پس از حادثه تجاوز به دختر ۶ ساله افغان و سپس به قتل رسیدن او توسط یک نوجوان ایرانی منتشر شده است.

به نوشته سایت «خرداد» در این گزارش آمده است: «ستایش قریشی دختر ۶ ساله افغان تباری بود که خانواده‌اش به ایران مهاجرت کرده بودند. آنان در حومه تهران زندگی می‌کردند. او روزی برای خرید یک بستنی از خانه بیرون رفت و دیگر بازنگشت. در گزار ش‌های پلیس آمده است که او توسط یکی از همسایگان پسر خود مورد تجازو قرار گرفت و سپس با ضربات چاقو کشته شد و در ‌‌نهایت بدنش توسط آن پسر در یک وان پر از اسید قرار گرفت. او زمانی که دید بدن ستایش به طور کامل نابود نشده وحشت زده شد و به یکی از پسرهای همسایه خبر داد که به او کمک کند. او اما موضوع را با پدرش در میان گذاشت و این پسر بازداشت شد. خشونت اخیر را می‌توان نمادی از خشونت و بی‌عدالتی برخی از شهروندان ایرانی در قبال مهاجران افغان دانست. این موضوع باعث شده تا افغان‌ها نارضایتی خود را از وضعیتشان را بیان کنند و مادر قاتل اظهار کرده که برخلاف آن جه رسانه‌ها اعلام کرده‌اند پسرش ۱۵ ساله بوده نه ۱۷ ساله».

این گزارش افزوده است: «در رسانه‌های اجتماعی هشتگ #من ستایش هستم، برای ابراز همدری با خانواده ستایش و اعلام همبستگی با مردم افغاسنتان ایجاد شد. حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز گفت که هرگونه خطایی علیه مردم افغانستان که مهمانان ایرانیان هستند اقدامی شرم آور است. شهیندخت ملاوردی معاون رییس جمهوری ایران نیز این قتل شنیع را محکوم کرد و اظهار کرد که باید مجازت مناسب در قبال عامل آن اعمال شود. با این حال، شدت خصومت علیه افغان‌ها در ایران سبب شده تا برخی نسبت به این موضوع با دیده شک و تردید بنگرند».

به نوشته این روزنامه آمریکایی: «یکی از شرکت کنندگان در مراسم روشن کردن شمع در مقابل سفارت افغانستان اظهار می‌کند که برخی از ماموران پلیس در آنجا گفته بوده‌اند مگر نمی‌بینید که افغان‌ها چه میزان مرتکب جرایم می‌شوند چرا برای آنان اینجا جمع شده‌اید».

«لس انجلس تایمز» افزوده است: «بیش از سه میلیون پناهجوی افغان در ایران زندگی می‌کند که اولین موج آن‌ها در دوران اشغال افغانستان توسط شوروی در دهه ۸۰ میلادی به ایران فرار کردند. این نشریه اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد که رکود اقتصادی اخیر در ایران و بد‌تر شدن وضعیت درگیر میان نیروهای دولتی افغانستان و شورشیان طالبان در افغانستان عرصه را بر پناهجویان تنگ‌تر کرده است. اکثر افغان‌ها در ایران به عنوان کارگران ساختمانی، کارگران غیر ماهر یا دست فروش روزگار را می‌گذرانند. برخی نهادهای مردمی می‌گویند که برای افغان‌ها پیدا کردن شغل رسمی یا غیر رسمی و هم چنین ادامه تحصیل دشوار است چرا که در هراس دائمی از اخراج از ایران هستند. هم چنین آنان قادر به باز کردن حساب بانکی و یا ثبت خط تلفن همراه به نام خود نیستند. به تازگی اما به افغان‌ها اجازه داده شد تا فرزندان خود را در مدارس ابتدایی ایران ثبت نام کنند».

این زنامه در ادامه اشاره می‌کند که دیده‌بان حقوق بشر مدعی شده که بیش از یک سوم از انواع ازارهای جسمی در قبال صد پناهجوی افغان در سال ۲۰۱۳ می‌لاید در ایران دیده شده است. لس آنجلس تایمز اشاره می‌کند که تظاهر کنندگان افغان در افغانستان برای ستایش نگران هستند که دولت کابل قادر نباشد تا از تهران بخواهد که عدالت لازم در قبال متهم این پرونده اعمال شود.

بنا بر این گزارش «صغری عطایی» ۳۷ ساله فعال سیاسی که در تظاهراتی در بامیان افغانستان شکرت کرده بود می‌گوید: «متاسفانه ۲۲ سال از زندگی‌ام را در ایران بودم و می‌دیدم که روزانه تا چه اندازه افغان‌ها از سوء استفاده صورت گرفته در ایران گلایه‌مند بودند».

روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته است که «یغما گرلویی» ترانه سرای برجسته ایرانی و ترانه سرا نیز با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرده بود که ما ایرانی‌ها مردم نژادپرستی هستیم. این روزنامه اشاره می‌کند که برخی از رسانه‌های دلواپسان از جمله «رجا نیوز» نیز از فرصت استفاده کرده و به گمان خود عدم فیلتر موثر شبکه‌های اجتماعی را عامل و انگیزه پسر نوجوان برای جنایت اخیر دانسته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*