خانه / خبرها / داعش از ۷۰ کشور جنگ‌جو دارد

داعش از ۷۰ کشور جنگ‌جو دارد

محققان پس‌از بررسی هزارها سند، می‌گویند که اطلاعات از داخل داعش به‌دست آمده‌است، نشان می‌دهد که جنگ‌جویان بیش از ۷۰ کشور با این گروه یکجا شده‌اند.

بیشتر این جنگ‌جویان تازه که تعداد آن به ۵۷۹ تن می‌رسد، از عربستان اند، به تعقیب آن ۵۵۹ تن از تونس، ۲۴۰ تن از المغرب، ۲۱۲ تن از ترکیه، ۱۵۱ تن از مصر و ۱۴۱ تن از روسیه‌اند. ۴۹ تن از فرانسه، ۳۸ تن از جرمنی، ۳۰ تن از لبنان، ۲۸ تن از بریتانیا، ۱۱ تن از آسترالیا و ۷ تن از کانادا اند؛ هیچ یک از آنان تابعیت امریکا را نداشتند.

این گنجینۀ اطلاعات که شامل ۱۱ هزار پروندۀ شخصی است، یک فراری داعش به شبکۀ تلویزیونی «ان بی اس» داده‌است، هر چند که بیش‌از نیم این پرونده‌ها تکراری بودند.

ان بی اس ۴۶۰۰ سند را به مرکز مبارزه در برابر هراس‌افگنی، که نهاد مستقل اکادمی نظامی امریکا است، تحویل داده‌است.

هزارها سند که ظاهراً نام‌نویسی داعش را نشان می‌دهد، در ماه جنوری به‌دست یک صفحۀ انترنتی اپوزیسیون سوریه افتاد و در ماه مارچ یک روزنامۀ جرمنی گفت که آنان نیز اسناد مشابه را به دست آورده‌اند. نهاد خدمات امنیتی جرمنی نیز به این مواد دست‌رسی داشتند.

مرکز مبارزه در برابر هراس‌افگنی گفت که از مقایسۀ سندهای ان بی اس با اسناد مشابه که وزارت دفاع امریکا به‌دست آورده‌است، بر می‌آید که تقریباً ۹۸ در صد این اسناد درست است.

فورم‌های عربی کسانی که تازه با این گروه یکجا شده‌اند، نشان دهندۀ ۳۰ در صد از ۱۵ هزار جنگ‌جو است که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با این گروه یکجا شده‌اند.

جنگ‌جویان تازه بین سنین‌ ۱۲ تا نزدیک به ۷۰ قرار دارند؛ هر چند که سن اوسط ۲۶ یا ۲۷ است. تنها ۴۰۰ جنگجوی تازه زیر سن ۱۸ قرار دارند.

۳۰ در صد آنان گفته‌اند که متاهل اند، ۶۱ در صد مجرد اند و حالت مدنی ۸ در صد دیگر روشن نیست. ۱۳۷۱ جنگ‌جوی تازه گفته‌اند که آنان فارغ مکتب استند، در حالی که ۱۰۸۲ تن گفته‌اند که آنان تحصیلات دانشگاهی دارند.

در این گزارش آمده است: «افراد این گروه در مجموع دیده می‌شوند که از تعلیمات خوب برخوردار اند، به ویژه وقتی‌که آن را با اطلاعات سازمان ملل در مورد اوسط سال‌ها مکتب در این کشور‌ها مقایسه کنیم.»

این فورم‌ها نشان می‌دهد که ماموران مسؤول سربازگیری در مصاحبه با جنگ‌جویان تازه می‌‌خواستند بدانند که از آنان در کدام نقش استفاده صورت گیرد.

گزارش مرکز مبارزه در برابر هراس‌افگنی گفته‌است که داعش در کنار مهاجمان انتحاری به افراد در نقش‌های دیگر نیز نیاز دارند تا به‌حیث ماموران شریعت، پولیس و ماموران امنیتی ایفای وظیفه کنند.

یکی از ماموران سربازگیری بر فورم یکی از جنگ‌جویان تازه نوشته است: «نکتۀ مهم، این شخص در کیمیا تجربه دارد.» وقتی که یک جنگ‌جوی تازۀ ترکی ۲۴ ساله گفته بود که او فروشنده مواد مخدر است. دربارۀ او در یاداشت نوشته بود: «خداوند برای او و برای ما امرزش بکن.»

نزدیک به ۱۰ درصد این جنگ جویان تجربه جنگی داشتند که از آن جمله یک تن فرانسه‌یی در جنگ مالی شرکت کرده بود و ۱۲ در صد آنان گفته بودند که آنان آماده اند تا حملۀ انتحاری انجام دهند.
گزارش این ارزیابی در صفحۀ انترنتی مرکز مبارزه در برابر هراس‌افگنی در دست‌رس است.

چهارشنبه ۱ ثور ۱۳۹۵

نوشته شده توسط AFP

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*